Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 22 lutego 2019 r., sygn. I OSK 964/17

Inne

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Olga Żurawska-Matusiak sędzia NSA Aleksandra Łaskarzewska (spr.) sędzia del. WSA Agnieszka Miernik Protokolant sekretarz sądowy Olga Grzelak po rozpoznaniu w dniu 22 lutego 2019 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w T. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 25 stycznia 2017 r. sygn. akt III SA/Kr 1291/16 w sprawie ze skargi Z. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w T. z dnia [...] lipca 2016 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia wychowawczego 1. uchyla zaskarżony wyrok i oddala skargę, 2. odstępuje od zasądzenia zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie wyrokiem z dnia 25 stycznia 2017 r., sygn. akt III SA/Kr 1291/16, po rozpoznaniu sprawy ze skargi Z. F. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w T. z dnia [...] lipca 2016 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia wychowawczego - uchylił zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu I instancji.

W uzasadnieniu wyroku Sąd I instancji przyjął następujące okoliczności faktyczne i prawne:

Wójt Gminy P., działając m.in. na podstawie art. 1, art. 4, art. 5, art. 7, art. 10 ust. 1 i 2, art. 13, art. 18, art. 21, art. 28, art. 48 ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowaniu dzieci, rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18 lutego 2016r. w sprawie sposobu i trybu postępowania w sprawach o świadczenie wychowawcze, orzekł o odmowie przyznania Z. F. świadczenia wychowawczego wnioskowanego na jej syna J. S. W uzasadnieniu tego rozstrzygnięcia organ wskazał, że wnioskodawczyni wraz z mężem oraz dwojgiem dzieci tworzą czteroosobową rodzinę. Pierwszym i jedynym dzieckiem w rodzinie, które nie ukończyło 18 roku życia jest J. S., który nie legitymuje się orzeczeniem o niepełnosprawności. Na dochód rodziny w 2014 r. składały się przychody wnioskodawczyni oraz jej męża. Dochód wnioskodawczyni stanowiła renta z tytułu niezdolności do pracy przyznana decyzją ZUS z dnia 28.02.2014 r. za okres od 1.12.2012 r. do nadal. Renta została wypłacona w całości w roku 2014 w kwocie 23 436,12 zł, pomniejszona o należny podatek dochodowy od osób fizycznych 228,70 zł, oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne 2 109,29 zł. Zatem dochód wnioskodawczyni wyniósł 21 098,13 zł. Mąż wnioskodawczyni w roku 2014 uzyskał dochód z tytułu emerytury rolniczej w kwocie 12 532,44 zł, pomniejszony o należny podatek dochodowy od osób fizycznych 122,30 zł, oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne 1 126,00 zł. Zatem dochód męża wnioskodawczyni wyniósł 11 284,14 zł. Dochód z gospodarstwa rolnego wnioskodawczyni o powierzchni 1,6220 hap wyniósł 4 064,67 zł oraz z gospodarstwa syna wnioskodawczyni W. o pow. 2,5810 hap wyniósł 6 467,88 zł. Organ zsumował powyższe dochody i uzyskał łączny dochód członków rodziny - 42 914,82 zł. Dochód ten następnie podzielono przez 12, co dało średni miesięczny dochód w wysokości 3 576,24 zł, a następnie podzielono przez liczbę osób w rodzinie, tj. 4. W wyniku tego ustalono, że przeciętny miesięczny dochód członków rodziny w przeliczeniu na osobę wynosi 894,06 zł i przekracza wymagane kryterium dochodowe.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00