Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie NSA z dnia 15 maja 2019 r., sygn. I OSK 2375/18

Inne

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jan Paweł Tarno po rozpoznaniu w dniu 15 maja 2019 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Związku [...] z siedzibą w W. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 29 marca 2018 r. sygn. akt IV SA/Po 1168/17 o odrzuceniu skargi Związku [...] z siedzibą w W. na uchwałę Rady Miejskiej K. z dnia [...] września 2017 r. nr [...] w sprawie przekształcenia Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego Nr [...] im. [...] w K. przy ul. K. [...] postanawia: oddalić skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu postanowieniem z 29 marca 2018 r., IV SA/Po 1168/17, odrzucił skargę Związku [...] z siedzibą w W. na uchwałę Rady Miejskiej K. z [...] września 2017 r. nr [...] w sprawie przekształcenia Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego Nr [...] im. [...] w K. przy ul. K. [...]. W uzasadnieniu Sąd I instancji podniósł, że skarga podlega odrzuceniu na podstawie art. 58 § 1 pkt 5a ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1369, dalej: "p.p.s.a."), albowiem skarżący nie wykazał, aby postanowienia zaskarżonej uchwały naruszały jego interes prawny w rozumieniu art. 101 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2016 r., poz. 446 j.t., zwanej dalej: "u.s.g."). W myśl tego przepisu każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą lub zarządzeniem, podjętymi przez organ gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej, może zaskarżyć uchwałę lub zarządzenie do sądu administracyjnego. Obowiązkiem Sądu jest zatem zbadanie, czy wniesiona skarga podlega rozpoznaniu przez sąd administracyjny, w szczególności czy postanowienia zaskarżonej uchwały naruszają interes prawny lub uprawnienie skarżącego. Zaskarżona uchwała, jako podjęta w sprawie "przekształcenia Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego", jest aktem z zakresu administracji publicznej. W orzecznictwie sądów administracyjnych ukształtował się pogląd, w myśl którego pojęcie sprawy "z zakresu administracji publicznej" w rozumieniu art. 101 ust. 1 u.s.g. oraz art. 3 § 1 p.p.s.a. należy interpretować w sposób szeroki (por.: uchwała NSA z 01.06.1998 r., OPS 3/98, ONSA 1998, z. 4, poz. 109; wyrok NSA z 06.11.2000 r., OSA 2/00, ONSA 2001, z. 2, poz. 48; uchwała NSA z 06.11.2000 r., OPS 11/00, ONSA 2001, z. 2, poz. 52). A zaskarżona uchwała wiąże się z szeroko rozumianą problematyką tworzenia, przekształcania i likwidacji jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek - o czym mowa w art. 12 pkt 8 lit. i ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1445).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00