Postanowienie NSA z dnia 5 lutego 2019 r., sygn. I OSK 4427/18
Odrzucenie skargi
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk po rozpoznaniu w dniu 5 lutego 2019 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej I.S. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 19 września 2018 r. sygn. akt III SA/Lu 428/18 odrzucające skargę I.S. na czynność Komisji Konkursowej powołanej przez Zarząd Województwa [...] z dnia [...] lipca 2018 r. w przedmiocie odmowy dopuszczenia do udziału w konkursie postanawia: oddalić skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie postanowieniem z dnia 19 września 2018 r. sygn. akt III SA/Lu 428/18 na podstawie art. 58 § 1 pkt 6 i § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2018, poz. 1302 ze zm., dalej: p.p.s.a.) odrzucił skargę I. S. na czynność Komisji Konkursowej powołanej przez Zarząd Województwa [...] z dnia [...] lipca 2018 r. w przedmiocie odmowy dopuszczenia do udziału w drugim etapie konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora naczelnego Teatru Muzycznego w L.
W uzasadnieniu wskazano, że zaskarżona czynność nie zalicza się do form działania administracji publicznej objętych właściwością sądu administracyjnego. W ocenie Sądu I instancji ani z przepisów ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. 2017, poz. 862 ze zm.), ani z przepisów rozporządzenia Ministra Kultury z dnia 30 czerwca 2004 r. w sprawie organizacji i trybu przeprowadzania konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora instytucji kultury (Dz. U. Nr 154, poz. 1629 ze zm.) nie można wyprowadzić dopuszczalności wniesienia skargi do sądu administracyjnego na czynności podejmowane w toku postępowania konkursowego zmierzającego do wyłonienia kandydata na dyrektora instytucji kultury, które nie mają charakteru samodzielnego i odrębnego, warunkującego ich objęcie kontrolą sprawowaną przez sąd administracyjny. Zdaniem Sądu Wojewódzkiego do oceny dopuszczalności objęcia kognicją sądu administracyjnego etapów procedury konkursowej przewidzianej w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej odpowiednie zastosowanie znajduje uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego z 13 kwietnia 2015 r., sygn. akt I OPS 5/14, w której to, odnosząc się do postępowania konkursowego na stanowisko dyrektora szkoły, stwierdzono, że poszczególne czynności podejmowane w postępowaniu konkursowym przez komisję, w tym czynność polegająca na odmowie dopuszczenia kandydata do postępowania konkursowego, nie mieszczą się w kategoriach czynności wymienionych w art. 3 § 2 p.p.s.a. Ponadto Sąd I instancji zwrócił uwagę na charakter zaskarżonej czynności, w szczególności na brak odniesienia do jakiegokolwiek uprawnienia lub obowiązku skarżącej o charakterze materialnoprawnym, wynikającego z przepisu prawa.