Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 30 lipca 2019 r., sygn. I GSK 1408/18
Inne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Ludmiła Jajkiewicz Sędzia NSA Hanna Kamińska Sędzia del. WSA Izabella Janson (spr.) Protokolant Sylwia Koszewska po rozpoznaniu w dniu 30 lipca 2019 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej B. C. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 6 grudnia 2016 r. sygn. akt III SA/Wr 652/16 w sprawie ze skargi B. C. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Legnicy z dnia [...] marca 2016 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia kwoty dotacji pobranej w nadmiernej wysokości i przypadającej do zwrotu do budżetu gminy oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 6 grudnia 2016 r., sygn. akt III SA/Wr 652/16 Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jednolity: Dz.U. z 2016 r., poz. 718, obecnie: Dz.U. z 2018 r., poz. 1302, ze zm.; dalej: p.p.s.a.) oddalił skargę B. C. (dalej też: "strona", "skarżąca") na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Legnicy (dalej też: "SKO", "organ odwoławczy", "organ II instancji") z dnia [...] marca 2016 r. nr [...] utrzymującą w mocy decyzję z dnia [...] stycznia 2015 r. Burmistrza Polkowic, Nr [...], którą organ: 1) ustalił kwotę dotacji przypadającą do zwrotu do budżetu gminy Polkowice w wysokości 481.641,35 zł z tytułu dotacji pobranej w nadmiernej wysokości w roku 2014 przez B. C. prowadzącą jako osoba fizyczna Przedszkole, 2) określił termin naliczania odsetek należnych od kwoty z pkt 1 naliczanych jak od zaległości podatkowych, tj. począwszy od dnia następującego po upływie 15 dni od dnia doręczenia decyzji, 3) nakazał dokonanie zwrotu do budżetu Gminy Polkowice dotacji w kwocie ogólnej, o której mowa w pkt 1 w terminie 15 dni od dnia doręczenia decyzji na wskazany rachunek bankowy Gminy Polkowice.
W uzasadnieniu wyroku Sąd I instancji przedstawił następujący stan faktyczny, z którego wynikało, że prowadzone przez skarżącą Przedszkole w okresie od stycznia do grudnia 2014 r. otrzymało z budżetu gminy Polkowice dotację, na każdego ucznia uczęszczającego do placówki, w wysokości łącznej 482.471,98 zł na zasadach określonych w art. 90 ust. 2b ustawy z dnia 7 września 1991 r. u.s.o. oraz uchwały Nr XXVIII/329/13 Rady Miejskiej w Polkowicach z dnia 21 sierpnia 2013 r. w sprawie trybu udzielania i rozliczania oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości wykorzystania dotacji dla niepublicznych szkół, przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego na terenie gminy Polkowice prowadzonych przez osoby prawne lub fizyczne inne niż jednostka samorządu terytorialnego (Dz. Urz. Woj. Dolnośl. z 2013 r. poz. 4814 oraz z 2014 r. poz. 1421 i poz. 4939). W dniu 12 stycznia 2015 r. upoważnieni przez Burmistrza Polkowic, pracownicy Wydziału Oświaty i Spraw Społecznych Urzędu Gminy Polkowice przeprowadzili kontrolę w dwóch placówkach prowadzonych przez skarżącą, w tym w Przedszkolu. Zakresem kontroli objęto sprawdzenie zgodności ze stanem faktycznym liczby uczniów wykazywanych w miesięcznych informacjach o aktualnej liczbie uczniów lub wychowanków (wg. stanu na 1 dzień roboczy miesiąca) uczęszczających do placówki w danym miesiącu (sporządzanych zgodnie z załącznikiem Nr 2 do uchwały Nr XXVIII/329/13 Rady Miejskiej w Polkowicach z dnia 21 sierpnia 2013 r.). W trakcie kontroli skarżąca przedłożyła dziennik zajęć przedszkola prowadzony w roku szkolnym 2013/2014 za okres od stycznia do sierpnia 2014 r., cztery karty ewidencji miesięcznej dzieci za okres od września do grudnia 2014 r. oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego o których mowa w art. 71b ust. 3 u.s.o. Kontrolujący zweryfikowali dane z miesięcznymi informacjami o aktualnej liczbie uczniów lub wychowanków (wg. stanu na pierwszy dzień roboczy miesiąca) uczęszczających do przedszkola, przekazywanymi do Urzędu Gminy Polkowice. Kontrola wykazała, iż łączna liczba uczniów ujęta w dzienniku była zgodna z liczbą wykazaną w miesięcznych informacjach, na którą udzielona została dotacja, tj.: styczeń 38, luty 38, marzec 40, kwiecień 41, maj 44, czerwiec 44, lipiec i sierpień 44 (przerwa wakacyjna). Kolejno kontrola wykazała zgodność liczby uczniów ujętych w kartach ewidencji miesięcznej dzieci przekazanej za okres od września do grudnia 2014 r. z liczbą wynikającą z miesięcznych informacji za ten sam okres tj.: wrzesień 33, październik 34, listopad 39, grudzień 39. Skarżąca odmówiła udostępnienia do wglądu dziennika zajęć za okres od września do grudnia 2014 r., a także umów zawartych z rodzicami wszystkich dzieci uczęszczających w okresie od stycznia do grudnia do placówki przedkładając oświadczenie, że z wszystkimi rodzicami/opiekunami prawnymi dzieci uczęszczających do Przedszkola i Punktu Przedszkolnego zawarta jest umowa. Oświadczenie to, zdaniem organu uniemożliwiło dokonanie ustaleń w zakresie jakiego konkretnie dziecka dotyczy umowa, daty przyjęcia dziecka do placówki oraz okresu, na jaki zostało przyjęte, czy umowa dotyczy dzieci kontynuujących nauczanie, czy nowo wykazanych uczniów.