Wyrok NSA z dnia 28 sierpnia 2019 r., sygn. I GSK 1314/18
Finanse publiczne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Barbara Mleczko-Jabłońska Sędzia NSA Lidia Ciechomska-Florek Sędzia del. WSA Artur Adamiec (spr.) Protokolant Marta Woźniak po rozpoznaniu w dniu 28 sierpnia 2019 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Polskiego Związku [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 października 2016 r. sygn. akt V SA/Wa 3976/15 w sprawie ze skargi Polskiego Związku [...] na decyzję Ministra Sportu i Turystyki z dnia [...] lipca 2015 r. nr [...] w przedmiocie określenia kwoty podlegającej zwrotowi do budżetu państwa z tytułu pobrania dotacji w nadmiernej wysokości 1. uchyla zaskarżony wyrok; 2. uchyla zaskarżoną decyzję; 3. zasądza od Ministra Sportu i Turystyki na rzecz Polskiego Związku [...] 12 100 (dwanaście tysięcy sto) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
I GSK 1314/18
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 11 października 2016 roku, sygn. akt V SA/W, na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jednolity: Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.; dalej: p.p.s.a.) oddalił skargę Polskiego Związku [...] ( dalej: Związek, skarżący) na decyzję Ministra Sportu i Turystyki z dnia [...] lipca 2015 r. nr [...] w przedmiocie zwrotu dotacji do budżetu państwa oddala skargę
Sąd I instancji orzekał w następującym stanie faktycznym:
Zaskarżoną decyzją z dnia [...] lipca 2015 r. nr [...]W dniu 10 grudnia 2014 r. Minister Sportu i Turystyki utrzymał w mocy decyzję własną z dnia [...] listopada 2014 r. nr [...] orzekającą o zwrocie przez Polski Związek [...] w Warszawie kwoty 104.220,35 zł tytułem dotacji pobranej w nadmiernej wysokości wraz z odsetkami naliczanymi jak dla zaległości podatkowych.
W uzasadnieniu decyzji wskazał, że w dniu [...] lutego 2012 r. Minister Sportu i Turystyki zawarł z Polskim Związkiem Sportowym (Polskim Związkiem [...]) umowę nr [...] dotyczącą realizacji zadania publicznego "Przygotowanie do Igrzysk Olimpijskich" (Program indywidualny przygotowań olimpijskich Londyn 2012 ). Termin realizacji umowy zawartej pomiędzy Związkiem a Ministerstwem Sportu i Turystyki został ustalony do dnia 31 sierpnia 2012 r., przy czym szczegółowy harmonogram rzeczowo-finansowy realizowanego zadania określał wniosek dotowanego. W ramach przedmiotowej umowy na realizację przedmiotowego zadania Minister przeznaczył pierwotnie kwotę 1.350.000 zł zaś przyznane środki finansowe miały zostać wykorzystane przez zapłatę do 31 sierpnia 2012 r. - § 2 ust. 1 i 2 umowy. Zgodnie z § 8 ust. 1 umowy skarżący zobowiązany był do sporządzenia i przedstawienia Ministerstwu sprawozdania końcowego pod względem merytorycznym i finansowym z wykonania zadania w terminie do 30 dni od dnia zakończenia jego realizacji, określonego. W myśl § 17 umowy integralną część umowy stanowi wniosek wraz z załącznikami wskazanymi od pkt 1-14, w tym zestawienie zbiorcze kosztów, zaś zgodnie z § 18 zmiany warunków umowy, oświadczeń oraz załączników 1-3 wymagają zachowania formy pisemnego aneksu pod rygorem nieważności. W ramach umowy zgodnie z wnioskiem skarżący miał przeznaczyć na jej realizację w ramach środków własnych kwotę 260.000 zł.