Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 30 lipca 2019 r., sygn. I GSK 1239/18
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Ludmiła Jajkiewicz Sędzia NSA Hanna Kamińska (spr.) Sędzia del. WSA Izabella Janson Protokolant Sylwia Koszewska po rozpoznaniu w dniu 30 lipca 2019 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 20 lipca 2016 r. sygn. akt III SA/Wr 1078/15 w sprawie ze skargi [...] na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w L. z dnia 27 sierpnia 2015 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia kwoty niewykorzystanej dotacji przypadającej do zwrotu do budżetu gminy 1. uchyla zaskarżony wyrok; 2. uchyla zaskarżoną decyzję; 3. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w L. na rzecz [...] kwotę 9738 (dziewięć tysięcy trzydzieści osiem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu wyrokiem z dnia 20 lipca 2016 r., sygn. akt III SA/Wr 1078/15 oddalił skargę [...] na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Legnicy z dnia 27 sierpnia 2015 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia wysokości niewykorzystanej dotacji oraz określenia terminu naliczania odsetek.
Wyrok zapadł na tle następujących okoliczności sprawy:
Burmistrz P. decyzją z dnia 12 czerwca 2015 r. orzekł w pkt 1 o ustaleniu [...] - dalej: strona, skarżąca - jako organowi prowadzącemu [...] h - wysokości niewykorzystanej do końca roku budżetowego dotacji przekazanej w roku 2014 tytułem wyrównania dotacji należnej za rok 2013, podlegającej do zwrotu do budżetu Gminy Polkowice, w kwocie ogółem [...] zł. W pkt 2 określił termin naliczania odsetek należnych od kwoty z pkt 1, liczonych jak dla zaległości podatkowych od dnia niedokonania zwrotu dotacji w terminie, tj. od dnia 1 lutego 2015 r. do dnia dokonania zwrotu dotacji włącznie.
W uzasadnieniu organ I instancji podkreślił, że prowadzone przez stronę przedszkole rozpoczęło działalność w dniu 2 września 2013 r. W okresie od 2 września do 31 grudnia 2013 r. placówka ta otrzymała dotację z budżetu Gminy P. w łącznej wysokości [...] zł (w tym na dzieci zdrowe - [...] zł, i na dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych - [...] zł; wysokość tej drugiej kwoty nie stanowiła nigdy przedmiotu sporu między stronami). Strona w lipcu 2013 r., skierowała do Sądu Okręgowego w Legnicy pozew o zapłatę dotacji należnej za 2012 r. z tytułu prowadzenia przez nią w tym czasie niepublicznych placówek oświatowych: [...]. Wyrokami, Sądu Okręgowego w Legnicy z dnia 3 października 2013 r. ([...]) oraz Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu z dnia 18 lutego 2014 r. ([...]), stwierdzono, że do podstawy naliczania dotacji dla niepublicznych placówek wychowania przedszkolnego nie należy wliczać wydatków i uczniów w publicznych oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz w punktach przedszkolnych. Sąd Apelacyjny przyjął sposób wyliczania dotacji za 2012 r. i określił jednocześnie wysokość należnego stronie wyrównania dotacji, którą Gmina wypłaciła. Uwzględniając sposób obliczenia dotacji wskazany w wyrokach sądów dotyczących dotacji za 2012 r., oraz postanowienia ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty - Dz. U. 2004 r. Nr 256, poz. 2572, ze zm.; dalej: uso) organ I instancji dokonał analogicznego przeliczenia dotacji należnej w roku 2012 r. Dla [...] dotacja należna za 2012 r. winna wynosić [...] zł (zamiast przekazanych [...] zł). Tytułem wyrównania dotacji za 2013 r. wypłacono, więc w dniu 27 maja 2014 r. kwotę w wysokości [...] zł.