Wyrok NSA z dnia 10 maja 2019 r., sygn. I GSK 415/19
Środki unijne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Elżbieta Kowalik - Grzanka Sędzia NSA Lidia Ciechomska - Florek (spr.) Sędzia del. WSA Izabella Janson po rozpoznaniu w dniu 10 maja 2019 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 30 stycznia 2019 r., sygn. akt I SA/Kr 1041/18 w sprawie ze skargi A. w K. na decyzję Zarządu Województwa M. z dnia [...] lipca 2018 r., nr [...] w przedmiocie negatywnej oceny projektu 1) oddala skargę kasacyjną; 2) zasądza od A. w K. na rzecz Zarządu Województwa M. kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie wyrokiem z dnia 30 stycznia 2019 r., sygn. akt I SA/Kr 1041/18, oddalił skargę [A.] w K. na decyzję Zarządu Województwa M. z dnia [...] lipca 2018 r., nr [...], w przedmiocie negatywnej oceny projektu.
Sąd I instancji orzekał w następującym stanie faktycznym sprawy. Zarząd Województwa M. zaskarżonym rozstrzygnięciem z dnia [...] lipca 2018 r. dokonał ponownej (w wyniku wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 12 czerwca 2018 r., sygn. akt I SA/Kr 344/18) negatywnej oceny projektu skarżącej pn. "Zakup i montaż sieciowej instalacji fotowoltaicznej dachowej, o mocy 20,72 kWp na potrzeby budynku [A.]", zgłoszonego w ramach konkursu nr [...] z uwagi na niespełnienie kryteriów wyboru określonych w Załączniku nr 1 do Regulaminu ww. konkursu, to jest kryterium oceny formalnej pn. Kwalifikowalność projektu i w związku z tym projekt ten nie mógł uzyskać dofinansowania w ramach Podziałania 4.1.1 (Rozwój infrastruktury produkcji energii ze źródeł odnawialnych) Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. W uzasadnieniu wskazano, że wniosek dotyczył wykonania sieciowej instalacji fotowoltaicznej dachowej, o mocy 20,72 kWp z infrastrukturą towarzyszącą w oparciu o panele fotowoltaiczne na napięcie zmienne, sieciowe na potrzeby własne wnioskodawcy. Zgodnie z zapisami § 47 Regulaminu konkursu, w sprawach nieuregulowanych w Regulaminie zastosowanie mają przepisy prawa powszechnie obowiązującego. Biorąc pod uwagę powyższe, a także przedstawiony przedmiot/zakres projektu, dofinansowanie przedmiotowej inwestycji, naruszałoby zapisy zarówno art. 22 ust. 1 Konkordatu między Stolicą Apostolską i Rzeczpospolitą Polską, podpisanego w Warszawie w dniu 28 lipca 1993 r. (Dz. U z 1998 r. Nr 51, poz. 318), jak i art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w RP (Dz. U z 1989 r. Nr 29, poz. 154 ze zm.). Zdaniem Zarządu Województwa M. niedopuszczalne jest finansowanie inwestycji sakralnych i kościelnych przez jakikolwiek organ władzy publicznej, co jest bezpośrednim efektem zasady rozdzielności państwa i Kościoła Katolickiego, określonej w art. 25 ust. 2 Konstytucji RP. Działając zgodnie z prawem samorząd województwa może udzielić wsparcia kościelnym osobom prawnym ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 jedynie na działalność służącą celom humanitarnym, charytatywno-opiekuńczym, naukowym i oświatowo-wychowawczym oraz działalność obejmującą odbudowę, utrzymanie dóbr kultury oraz konserwację i remontowanie obiektów zabytkowych. Analizując zapisy dokumentacji przedłożonej w ramach wniosku o dofinansowanie organ stwierdził, że przedmiot projektu nie wpisuje się w wykaz przedsięwzięć realizowanych przez kościelne osoby prawne, które na podstawie obwiązujących przepisów mogą być dofinansowane ze środków publicznych. Opisywana we wniosku działalność prowadzona przez skarżący [A.] np. warsztaty muzyczne w ramach spotkań dzieci i młodzieży, spotkania Wolontariatu, bieżąca pomoc osobom bezdomnym, wspieranie finansowe misji zagranicznych, studio internetowe, apostolat internetowy, udzielane noclegów jest co do zasady związana z praktykowaniem religii, jest organizowana w budynku zakonnym oraz ma ona w przeważającej mierze charakter działalności niezinstytucjonalizowanej. Co najważniejsze działalności ta jest działalnością o charakterze pobocznym/dodatkowym w stosunku do podstawowego przeznaczenia budynków będących przedmiotem projektu, tj. przeznaczenia na cele religijne oraz kultu. We wniosku o dofinansowanie brak jest też jakichkolwiek informacji wskazujących na to, że inwestycja ma na celu ochronę zabytkowych budynków oraz dóbr kultury. Zgodnie z zapisem wniosku, projekt ma na celu przede wszystkim zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej, dzięki której będzie możliwe zmniejszenie kosztów zakupu energii elektrycznej przez [A.] i redukcja emisji CO2.