Wyrok NSA z dnia 16 kwietnia 2019 r., sygn. I GSK 324/19
Środki unijne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Mirosław Trzecki (spr.) Sędzia NSA Dorota Dąbek Sędzia del. WSA Urszula Wilk po rozpoznaniu w dniu 16 kwietnia 2019 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Parafii Rzymskokatolickiej pod wezwaniem A. w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 14 grudnia 2018 r. sygn. akt I SA/Kr 1093/18 w sprawie ze skargi Parafii Rzymskokatolickiej pod wezwaniem A. w K. na rozstrzygnięcie Zarządu Województwa Małopolskiego z dnia [...] września 2018 r. nr [...] w przedmiocie negatywnej oceny projektu 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od Parafii Rzymskokatolickiej pod wezwaniem A. w K. na rzecz Zarządu Województwa Małopolskiego 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 14 grudnia 2018 r., sygn. akt I SA/Kr 1093/18, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie oddalił skargę Parafii Rzymskokatolickiej pod wezwaniem A. w K. na rozstrzygnięcie Zarządu Województwa Małopolskiego z [...] września 2018 r. w przedmiocie negatywnej oceny projektu.
Sąd I instancji orzekał w następującym stanie sprawy:
Instytucja Organizująca Konkurs (Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego) pismem z [...] stycznia 2018 r. poinformowała Parafię Rzymskokatolicką pw. A. w K. (dalej: wnioskodawca), że projekt "[...]" nie spełnia kryteriów wyboru określonych w załączniku nr 1 do regulaminu konkursu nr RPMP.04.01.01-IZ.00-12-082/17.
Zdaniem organu przedstawione przedsięwzięcie realizowane przez kościelną osobę prawną nie może uzyskać dofinansowania w ramach RPO WM 2014-2020, z uwagi na niespełnienie obligatoryjnego kryterium, tj. Kwalifikowalność projektu, określonego w załączniku nr 1 do Regulaminu Konkursu. Wskazano na niezgodność takiego wsparcia z zapisami umowy międzynarodowej ratyfikowanej przez Rzeczpospolitą Polską oraz z aktami prawa krajowego. Zdaniem IOK, udzielenie wsparcia ze środków publicznych na realizację przedmiotowego projektu stanowi naruszenie art. 22 ust. 1 Konkordatu między Stolicą Apostolską i Rzeczpospolitą Polską, podpisanego w Warszawie w dniu 28 lipca 1993 r. (Dz. U z 1998r. Nr 51, poz. 318) oraz art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w RP (Dz. U. Nr 29, poz. 154 ze zm.).