Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 14 marca 2019 r., sygn. I GSK 761/18

Środki unijne

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Henryk Wach Sędzia NSA Dariusz Dudra Sędzia del. WSA Piotr Kraczowski (spr.) Protokolant starszy asystent sędziego Monika Tutak-Rutkowska po rozpoznaniu w dniu 14 marca 2019 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej "C." Sp. z o.o. w G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 9 grudnia 2015 r. sygn. akt I SA/Gl 1082/15 w sprawie ze skargi "C." Sp. z o.o. w G. na uchwałę Rady Miejskiej w J. z dnia [...] lutego 2013 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji 1. uchyla zaskarżony wyrok; 2. stwierdza nieważność § 11 ust. 3 załącznika do zaskarżonej uchwały; 3. zasądza od Rady Miejskiej w J. na rzecz "C." Sp. z o.o. w G. 1150 (tysiąc sto pięćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach (dalej: WSA) wyrokiem z 9 grudnia 2015 r., sygn. akt I SA/Gl 1082/15 oddalił skargę "C." zp. z o.o. z siedzibą w G. (dalej: spółka) na uchwałę Rady Miejskiej w J. z [...] lutego 2013 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji.

WSA orzekał w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych.

Spółka [...] czerwca 2015 r. wezwała Radę Miejską w J. do usunięcia naruszenia prawa, tj. do uchylenia § 11 ust. 3 uchwały Nr [...] Rady Miejskiej w J. z [...] lutego 2013 r. w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji udzielanych niepublicznym przedszkolom, niepublicznym placówkom oraz szkołom niepublicznym o uprawnieniach szkół publicznych, a także przedszkolom, placówkom i szkołom publicznym prowadzonym na terenie J. przez podmioty inne niż Gmina Miasta J. oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości wykorzystania udzielonych dotacji (dalej: Uchwała).

Organ nie odpowiedział na ww. wezwanie.

W skardze do WSA spółka zarzuciła, że § 11 ust. 3 Uchwały narusza: art. 2, art. 7 i art. 94 Konstytucji RP, polegające na naruszeniu zasady lex retro non agit, zasady ochrony praw nabytych, zasady prawidłowej legislacji, zasady określoności prawa oraz zasady zaufania obywatela do państwa prawa; art. 90 ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.; dalej: u.s.o.) poprzez wyjście poza upoważnienie ustawowe i uregulowanie w uchwale możliwości weryfikacji wysokości kwoty udzielonej dotacji w terminie do 31 marca roku następującego po roku udzielenia dotacji, co nie wpisuje się w kompetencyjne ramy ustawowe ustanowienia trybu i zakresu udzielania i rozliczania dotacji; art. 62 ust. 1 w zw. z art. 60 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 ze zm.; dalej: u.f.p.) poprzez przyjęcie, że organ dotujący uprawniony jest arbitralnie kompensować należność budżetową z tytułu dotacji wypłaconej w nadmiernej wysokości ze zobowiązaniem budżetowym beneficjenta dotacji z tytułu wypłaconej dotacji po zakończonym i rozliczonym roku budżetowym.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00