Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 28 lutego 2019 r., sygn. II GSK 2058/18

Uprawnienia do wykonywania zawodu

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Mirosław Trzecki Sędzia NSA Dorota Dąbek Sędzia del. WSA Henryka Lewandowska-Kuraszkiewicz (spr.) po rozpoznaniu w dniu 28 lutego 2019 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Krajowej Komisji Kwalifikacyjnej Izby Architektów Rzeczypospolitej Polskiej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 lipca 2018 r., sygn. akt VI SA/Wa 545/18 w sprawie ze skargi M. M. na decyzję Krajowej Komisji Kwalifikacyjnej Izby Architektów Rzeczypospolitej Polskiej z dnia [...] stycznia 2018 r., nr [...] w przedmiocie odmowy nadania tytułu rzeczoznawcy budowlanego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Krajowej Komisji Kwalifikacyjnej Izby Architektów Rzeczypospolitej Polskiej na rzecz M. M. 360 (słownie: trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 11 lipca 2018 r., sygn. akt VI SA/Wa 545/18 po rozpoznaniu sprawy ze skargi M.M. (dalej: wnioskodawczyni, strona, skarżąca) na decyzję Krajowej Komisji Kwalifikacyjnej Izby Architektów (dalej: Komisja Krajowa, KKKIA) z [...] stycznia 2018 r., nr [...] w przedmiocie odmowy nadania tytułu rzeczoznawcy budowlanego uchylił zaskarżoną decyzję i zasądził od KKKIA na rzecz skarżącej zwrot kosztów postępowania.

Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie sprawy:

Wspomnianą decyzją Komisja Krajowa powołując się na art. 104 § 1 k.p.a. w zw. z art. 11 oraz art. 8b i art. 36 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych architektów oraz inżynierów budownictwa (Dz.U. z 2016r., poz. 1725, dalej: ustawa o samorządach), po rozpoznaniu wniosku strony, odmówiła jej nadania tytułu rzeczoznawcy budowlanego.

Uzasadniając powyższe rozstrzygnięcie KKKIA podała, że z życiorysu zawodowego oraz załączonych do wniosku dokumentów wynikało, że wnioskodawczyni ukończyła studia wyższe i uzyskała tytuł magistra inżyniera architekta w roku 1997 i od tego momentu można liczyć okres praktyki w zakresie objętym rzeczoznawstwem. W roku 2004 uzyskała uprawnienia budowlane do projektowania bez ograniczeń w specjalności architektonicznej, natomiast w roku 2005 - uprawnienia do kierowania robotami budowlanymi w specjalności architektonicznej. Od roku 1997 od lutego 2006 roku zdobywała praktykę zawodową, zarówno w projektowaniu, jak i w kierowaniu robotami budowlanymi. Natomiast od lutego 2006 roku rozpoczęła pracę jako Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego (w skrócie: PINB) w Ś., a od lipca 2011 jako Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w P. i funkcję tę pełni do dnia dzisiejszego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00