Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 14 maja 2019 r., sygn. I FSK 309/17
Na płaszczyźnie art. 15 ustawy o VAT samorządowy zakład budżetowy nie ma własnej podmiotowości podatkowej i nie jest odrębnym od jednostki samorządu terytorialnego, która go utworzyła, podatnikiem tego podatku.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Bartosz Wojciechowski, Sędzia NSA Danuta Oleś, Sędzia WSA (del.) Dominik Mączyński (spr.), Protokolant Krzysztof Zaleski, po rozpoznaniu w dniu 14 maja 2019 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Rozwoju i Finansów (obecnie Szef Krajowej Administracji Skarbowej) od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 30 listopada 2016 r. sygn. akt III SA/Gl 776/16 w sprawie ze skargi Z. w B. (obecnie B. sp. z o. o. w B.) na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 29 marca 2016 r. nr IBPP3/4512-947/15/EJ w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Szefa Krajowej Administracji Skarbowej na rzecz B. sp. z o. o. w B. kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Wyrok Sądu pierwszej instancji.
1.1. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, wyrokiem z dnia 30 listopada 2016 r., sygn. akt: III SA/Gl 776/16, uchylił zaskarżoną interpretację w przedmiocie podatku od towarów i usług.
1.2. Sąd I instancji podkreślił, że istotą sporu pomiędzy stroną a organem podatkowym jest kwestia podmiotowości podatkowo-prawnej na gruncie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016, poz. 710 ze zm., dalej: ustawy o PTU), która determinuje odpowiedź na pytanie, czy przekazane przez Gminę zakładowi budżetowemu dotacje określone we wniosku o interpretację stanowią świadczenie usług.
1.3. Sąd wskazał, że wątpliwości dotyczące podmiotowości samodzielnego zakładu budżetowego w podatku od towarów i usług usunęła uchwała składu 7 sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z 26 października 2015 r. w sprawie sygn. akt I FPS 4/15. Naczelny Sąd Administracyjny, w uzasadnieniu tej uchwały, analizując działalność zakładu budżetowego pod kątem przesłanek samodzielności prowadzenia działalności gospodarczej wskazanych w wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie C-276/14, wyjaśnił, że samorządowy zakład budżetowy nie ma osobowości prawnej i działa w imieniu jednostki samorządu terytorialnego, która go utworzyła, realizując zadania własne tej jednostki.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right