Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie NSA z dnia 15 marca 2018 r., sygn. I OW 313/17

Pomoc społeczna

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Czesława Nowak-Kolczyńska, Sędzia NSA Jan Paweł Tarno (spr.), Sędzia del. WSA Agnieszka Miernik, po rozpoznaniu w dniu 15 marca 2018 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku Wójta Gminy M. o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy Wójtem Gminy M. a Burmistrzem Z. w przedmiocie wskazania organu właściwego do rozpoznania wniosku L. P. o przyznanie zasiłku stałego postanawia: wskazać Wójta Gminy M. jako organ właściwy w sprawie.

Uzasadnienie

Pismem z 13 października 2017 r. Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w M., działający z upoważnienia Wójta Gminy M., wystąpił z wnioskiem o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy nim a Burmistrzem Z. w przedmiocie wskazania organu właściwego do rozpoznania wniosku L. P. o przyznanie zasiłku stałego. W uzasadnieniu wniosku wskazano, że ostatnim miejscem zameldowania na pobyt stały L. P. jest miejscowość Z. ul. C. [...]. Podkreślono, że art. 101 ust. 3 ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2016 r., poz. 930 ze zm., dalej jako: "u.p.s.") nie ma zastosowania w niniejszej sprawie, albowiem w myśl przepisów ustawy z 10 kwietnia 1974 r. - Prawo Lokalowe dom pomocy społecznej nie jest lokalem mieszkalnym i tym samym nie można uznać za miejsce zamieszkania L. P. domu pomocy społecznej, w którym przebywa on na podstawie umowy cywilnoprawnej. Z posiadanej dokumentacji wynika, że w związku z przebytą chorobą w miejscu dotychczasowego zamieszkania nie było warunków, które pozwoliłyby mu funkcjonować nawet w przypadku zapewnienia niezbędnych usług opiekuńczych. W tych okolicznościach umieszczenie w domu pomocy społecznej na podstawie zawartej umowy było prawdopodobnie jedynym sposobem umożliwienia L. P. normalnego funkcjonowania w społeczeństwie. Wcześniej jednak, przez całe życie, mieszkał on i pracował w Z., z którymi był i jest nadal związany. To tam mieściło się jego centrum życiowe. Ponadto w wywiadzie środowiskowym oświadczył on, że po powrocie do zdrowia powróci do swojego poprzedniego miejsca zamieszkania, czyli do Z. Zgromadzone dokumenty wskazują, że L. P. nigdy nie mieszkał i nie zamierzał mieszkać na terenie Gminy M. Okoliczność, że w chwili obecnej faktycznie przebywa na jej terenie jest wynikiem jego obecnej sytuacji życiowej, na którą składa się choroba. Na terenie Gminy M. nie jest zameldowany ani na stałe ani czasowo.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00