Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 20 listopada 2018 r., sygn. II OSK 2975/18

Samorząd terytorialny

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Tomasz Zbrojewski Sędziowie sędzia NSA Barbara Adamiak /spr./ sędzia del. WSA Piotr Korzeniowski Protokolant asystent sędziego Aneta Kolarz-Kucięba po rozpoznaniu w dniu 20 listopada 2018 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Wojewody [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 6 lipca 2018 r. sygn. akt III SA/Łd 424/18 w sprawie ze skarg M. N. oraz Rady Miejskiej w [...] na zarządzenie zastępcze Wojewody [...] z dnia [...] kwietnia 2018 r. nr [...] w przedmiocie wygaśnięcia mandatu burmistrza 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Wojewody [...] na rzecz M. N. kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi wyrokiem z 6 lipca 2018 r. sygn. akt III SA/Łd 424/18 w sprawie ze skargi M. N. oraz Rady Miejskiej w P. na zarządzenie zastępcze Wojewody L. z dnia 3 kwietnia 2018 r. nr ... w przedmiocie wygaśnięcia mandatu burmistrza, uchylił zaskarżone zarządzenie zastępcze.

Wyrok zapadł w następującym stanie sprawy:

Wojewoda L. zarządzeniem zastępczym z dnia 3 kwietnia 2018 r. nr ... stwierdził wygaśnięcie mandatu Burmistrza Miasta P. M. N..

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi wskazał, że w ocenie organu nadzoru, zaistniała sytuacja uzasadniająca stwierdzenie przez Radę Miejską w P. wygaśnięcia mandatu Burmistrza Miasta P. M. N., a po bezskutecznym wezwaniu Rady do podjęcia takiej uchwały, do wydania zarządzenia zastępczego stwierdzającego wygaśnięcie mandatu Burmistrza. Sąd I instancji wskazał, że Wojewoda L. uznał, że Miejski Klub Sportowy "P." P., którego członkiem zarządu (Wiceprezesem Zarządu) był od 5 grudnia 2006 r. do 24 kwietnia 2017 r. Burmistrz Miasta P. M. N., prowadził działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży biletów na mecze. Sąd I instancji wskazał, że organ nie podzielił oceny prezentowanej przez Radę Miejską w P. i Burmistrza, że darowizny były dobrowolne i ocenił, że dochodziło do sprzedaży biletów, co stanowi przejaw działalności gospodarczej. Wojewoda L. uważa, że Stowarzyszenie uzyskiwało korzyści ze sprzedaży biletów na mecze, a więc jego działalność ma charakter zarobkowy, a to, że dochód przeznaczony jest na działalność statutową nie ma znaczenia. W pismach kierowanych w odpowiedzi na wezwania Wojewody L., jak wskazał Sąd I instancji, podkreślano, że stowarzyszenie MKS "P." P. nie prowadziło i nie prowadzi działalności gospodarczej i nigdy nie było wpisane w rejestrze przedsiębiorców w KRS. Celem klubu jest rozwój i propagowanie sportu a także działalność w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi i narkomanii. Działalność stowarzyszenia wykonywana jest w sposób nieodpłatny, a pełnienie funkcji we władzach Klubu jest honorowe, a zgodnie ze statutem cała działalność stowarzyszenia wykonywana jest nieodpłatnie i statut przewiduje, że fundusze klubu stanowią również darowizny, zapisy i ofiary. W związku z tym przy okazji imprez sportowych Stowarzyszenie rozprowadzało wśród uczestników imprez cegiełki w formie "biletów". W przypadku dobrowolnej symbolicznej wpłaty na realizacje zadań statutowych, uczestnik imprezy sportowej otrzymywał jako potwierdzenie darowizny "bilet". Jednak bez względu na to, czy dana osoba złożyła datek na rzecz Stowarzyszenia czy też nie, mogła uczestniczyć jako kibic podczas meczy. Stowarzyszenie nie prowadziło natomiast w latach 2006-2017 sprzedaży biletów na mecze, w rozumieniu sprzedaży dokumentów potwierdzających uprawnienie do skorzystania z konkretnej usługi - wejścia na mecz- za którą należało uiścić opłatę przy jego nabyciu. Udział tych darowizn jest znikomy w przychodach Stowarzyszenia i wynosi od 0,9 % do 7,4% (od 984,00 zł do 11 830 zł) w latach 2006 - 2016 , a od stycznia do kwietnia 2017 r. 0,95% (855,00 zł.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00