Wyrok NSA z dnia 12 grudnia 2018 r., sygn. II OSK 297/18
Ochrona środowiska
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Tomasz Zbrojewski Sędziowie sędzia NSA Paweł Miładowski sędzia del. WSA Piotr Korzeniowski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 12 grudnia 2018 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej "F." [...] sp. j. z siedzibą w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 października 2017 r., sygn. akt IV SA/Wa 1157/17 w sprawie ze skargi "F." [...] sp. j. z siedzibą w K. na decyzję Ministra Środowiska z dnia [...] lutego 2017 r., nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 11 października 2017 r., sygn. IV SA/Wa 1157/17, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (dalej: Sąd I instancji), po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 października 2017 r. sprawy ze skargi F. [...] Sp. j. na decyzję Ministra Środowiska z [...] lutego 2017 r., nr [...], w przedmiocie umorzenia postępowania, oddalił skargę.
W skardze kasacyjnej "F. [...] Sp. j. z siedzibą w K. (dalej: skarżący kasacyjnie) reprezentowana przez r.pr. I. N. zaskarżyła w całości wyrok Sądu I instancji.
Na podstawie art. 174 pkt 1 p.p.s.a., zaskarżonemu wyrokowi Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie zarzucono:
1. naruszenie prawa materialnego:
a) art. 145 § 1 pkt 1 lit. a) p.p.s.a. w zw. z art. 3 pkt 48 ustawy - Prawo ochrony środowiska poprzez jego błędną wykładnię w zakresie pojęcia "zakład" i przyjęcie, że instalacje usytuowane na działkach o nr [...] i [...], rozdzielone działką [...], stanowią jeden zakład,
b) art. 145 § 1 pkt 1 lit. a) p.p.s.a. w zw. z art. 201 ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz ust. 6 pkt 8 lit. b załącznika do rozporządzenia Ministra Środowiska z 27 sierpnia 2014 r. w sprawie rodzajów instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości (Dz. U. z 2014 r., poz. 1169) poprzez jego błędną wykładnię polegającą na przyjęciu, że dwa odrębne zakłady, z których żaden nie przekracza 2000 stanowisk dla świń o wadze ponad 30 kg prowadzone przez skarżącego, wymagają pozwolenia zintegrowanego,