Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 19 lipca 2018 r., sygn. II OSK 3289/17

Administracyjne postępowanie

 

Dnia 19 lipca 2018 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA J. Stelmasiak Sędziowie sędzia NSA M. Masternak - Kubiak sędzia del. NSA Jerzy Solarski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 19 lipca 2018 roku na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 9 sierpnia 2017 r. sygn. akt VII SA/Wa 2100/16 w sprawie ze skargi [...] na postanowienie Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] lipca 2016 r. znak [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności postanowienia oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 9 sierpnia 2017 r. sygn. VII SA/Wa 2100/16 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (dalej: "WSA") oddalił skargę [...] (dalej: "Skarżący") na postanowienie Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego (dalej: "GINB") z dnia [...] lipca 2016 r. znak [...]w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności postanowienia.

W uzasadnieniu przedstawiono następującą argumentację faktyczną i prawną:

Skarżący zaskarżył do WSA postanowienie GINB z [...] lipca 2016 r. o odmowie stwierdzenia nieważności postanowienia Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Krośnie (dalej: "PINB") z [...] maja 2013 r. (znak[...]), wydanego na podstawie art. 49 ust. 1 i ust. 2 ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r., nr 243, poz. 1623 ze zm., dalej: "P.b.") o ustaleniu Skarżącemu opłaty legalizacyjnej w kwocie 25.000 zł w związku z wybudowaniem na działkach nr [...] w [...], bez pozwolenia na budowę, drogi dojazdowej o długości 200 m. oraz drenażu stanowiącego odwodnienie jej korpusu. Skarżący wykonał obowiązki, o których mowa w art. 48 ust. 3 P.b., m. in. przedłożył ostateczną decyzję Burmistrza Gminy [...] (dalej: "Burmistrz") z dnia [...] listopada 2012 r. znak: [...] o ustaleniu warunków zabudowy dla tej inwestycji, która została utrzymana w mocy decyzją Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] stycznia 2013 r. W związku z tym spełnione zostały przesłanki do ustalenia opłaty legalizacyjnej. Pismem z dnia 6 października 2015 r. Skarżący zwrócił się do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Rzeszowie (dalej: "WINB") o stwierdzenie nieważności postanowienia PINB na podstawie art. 156 Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: "K.p.a") argumentując, że ostateczna decyzja o warunkach zabudowy przedłożona w toku postępowania legalizacyjnego, obowiązująca w dniu orzekania o opłacie legalizacyjnej, została uchylona przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie wyrokiem z 26 listopada 2013 r. sygn. akt II SA/Rz 221/13. Po uchyleniu tej decyzji, Burmistrz w dniu [...] sierpnia 2014 r. wydał kolejną decyzję o warunkach zabudowy dla spornej inwestycji i to w oparciu o tę decyzję organ powinien na nowo ustalić opłatę legalizacyjną.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00