Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 4 września 2018 r., sygn. II OSK 1954/18

Zagospodarowanie przestrzenne

 

Dnia 4 września 2018 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Paweł Miładowski Sędziowie: sędzia NSA Andrzej Wawrzyniak sędzia del. WSA Piotr Broda (spr.) po rozpoznaniu w dniu 4 września 2018 roku na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Gminy N. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 1 marca 2018 r., sygn. akt II SA/Op 51/18 w sprawie ze skargi Wojewody O. na uchwałę Rady Miejskiej w N. z dnia [..] grudnia 2015 r., nr [..] w przedmiocie zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Gminy N. na rzecz Wojewody O. kwotę 250 zł (dwieście pięćdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 1 marca 2018 r., sygn. akt II SA/Op 51/18 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu, po rozpoznaniu skargi W. O. na uchwałę Rady Miejskiej w N. z dnia [..] grudnia 2015 r. w przedmiocie zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, stwierdził, że zaskarżona uchwała została wydana z naruszeniem prawa.

Powyższy wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym.

Pismem z dnia 22 grudnia 2016 r. Wojewoda O. wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu skargę na w/w uchwałę, domagając się stwierdzenia jej nieważności, ewentualnie orzeczenia o niezgodności z prawem. Kwestionowanemu aktowi zarzucił istotne naruszenie trybu sporządzania studium, w tym art. 11 pkt 11 i 12 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2015 r., poz. 199 - dalej u.p.z.p.), poprzez wprowadzenie zmian w projekcie zmiany studium, tj. wprowadzenie zapisów dotyczących wskaźników zagospodarowania terenu, w tym wskaźnika intensywności zabudowy dla terenu "UC", bez ponownego wyłożenia projektu zmiany studium do publicznego wglądu oraz bez zorganizowania w tym czasie dyskusji publicznej nad przyjętymi w tym projekcie studium rozwiązaniami. Wojewoda zarzucił również istotne naruszenie zasad sporządzania studium, w tym art. 10 ust. 1 pkt 7 lit. d) i ust. 5-7 poprzez brak sporządzenia i uwzględnienia w zaskarżonej uchwale bilansu terenów przeznaczonych pod zabudowę; art. 10 ust 2 pkt 1 lit. b poprzez określenie wskaźników zagospodarowania terenu, w tym wskaźnika intensywności zabudowy, dla terenu "UC", przy braku sporządzonego bilansu terenów przeznaczonych pod zabudowę, o jakim mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 lit. d) u.p.z.p., a który winien zostać uwzględniony przy określaniu ww. wskaźników.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00