Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 5 września 2018 r., sygn. II OSK 2221/16

Przepis art. 28 ust. 2 Prawa budowlanego wyznacza krąg stron w sprawie udzielenia pozwolenia na budowę nie tylko w trybie zwykłego postępowania administracyjnego, ale także zasadniczo w trybach nadzwyczajnych, w tym w postępowaniu nieważnościowym.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Paweł Miładowski Sędziowie sędzia NSA Andrzej Wawrzyniak sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski /spr./ Protokolant starszy asystent sędziego Tomasz Szpojankowski po rozpoznaniu w dniu 5 września 2018 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Stowarzyszenia P. z siedzibą w B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 18 maja 2016 r. sygn. akt VII SA/Wa 1506/15 w sprawie ze skargi Stowarzyszenia P. z siedzibą w B. na postanowienie Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 22 kwietnia 2015 r. nr ... w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 18 maja 2016 r. sygn. akt VII SA/Wa 1506/15, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę Stowarzyszenia P. (zwanego dalej Stowarzyszeniem) na postanowienie Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 22 kwietnia 2015 r. znak: ... w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania.

W uzasadnieniu powyższego wyroku Sąd wskazał, że w rozpoznawanej sprawie skarżące Stowarzyszenie żądało wszczęcia postępowania w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji Starosty Z. z dnia 28 czerwca 2013 r. zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę (przebudowę) wyciągu orczykowego w K. Ostateczna decyzja o pozwoleniu na budowę poprzedzona była postępowaniem, w którym nie brało udziału społeczeństwo (decyzja Wójta Gminy J. z dnia 23 maja 2013 r. o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia, w której stwierdzono brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania wyżej wymienionego przedsięwzięcia na środowisko). W ocenie Sądu konsekwencją tego był brak możliwości udziału organizacji ekologicznych na prawach strony w tym postępowaniu. Zdaniem Sądu skoro w postępowaniu w sprawie zatwierdzenia projektu budowlanego i wydania pozwolenia na budowę nie był wymagany udział społeczeństwa, to tym bardziej udział ten nie jest wymagany w nadzwyczajnym postępowaniu, którego celem jest weryfikacja decyzji w sprawie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę w związku z ewentualnym wystąpieniem w niej wad enumeratywnie wymienionych w art. 156 § 1 K.p.a. Bez wpływu na takie stanowisko pozostaje fakt, że Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z dnia 11 lutego 2014 r. sygn. akt II SA/GI 1635/13 uchylił decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia, które poprzedzało wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę. Obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko aktualizuje się w określonych sytuacjach dopiero w postępowaniu w sprawie wydania pozwolenia na budowę i nawet ewentualna możliwość stwierdzenia w postępowaniu nieważnościowym, że brak tej oceny narusza przepisy ustawy środowiskowej nie może stanowić podstawy dopuszczenia do tego postępowania organizacji społecznej na prawach strony.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00