Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 5 września 2018 r., sygn. II OSK 2221/16
Przepis art. 28 ust. 2 Prawa budowlanego wyznacza krąg stron w sprawie udzielenia pozwolenia na budowę nie tylko w trybie zwykłego postępowania administracyjnego, ale także zasadniczo w trybach nadzwyczajnych, w tym w postępowaniu nieważnościowym.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Paweł Miładowski Sędziowie sędzia NSA Andrzej Wawrzyniak sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski /spr./ Protokolant starszy asystent sędziego Tomasz Szpojankowski po rozpoznaniu w dniu 5 września 2018 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Stowarzyszenia P. z siedzibą w B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 18 maja 2016 r. sygn. akt VII SA/Wa 1506/15 w sprawie ze skargi Stowarzyszenia P. z siedzibą w B. na postanowienie Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 22 kwietnia 2015 r. nr ... w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 18 maja 2016 r. sygn. akt VII SA/Wa 1506/15, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę Stowarzyszenia P. (zwanego dalej Stowarzyszeniem) na postanowienie Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 22 kwietnia 2015 r. znak: ... w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania.
W uzasadnieniu powyższego wyroku Sąd wskazał, że w rozpoznawanej sprawie skarżące Stowarzyszenie żądało wszczęcia postępowania w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji Starosty Z. z dnia 28 czerwca 2013 r. zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę (przebudowę) wyciągu orczykowego w K. Ostateczna decyzja o pozwoleniu na budowę poprzedzona była postępowaniem, w którym nie brało udziału społeczeństwo (decyzja Wójta Gminy J. z dnia 23 maja 2013 r. o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia, w której stwierdzono brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania wyżej wymienionego przedsięwzięcia na środowisko). W ocenie Sądu konsekwencją tego był brak możliwości udziału organizacji ekologicznych na prawach strony w tym postępowaniu. Zdaniem Sądu skoro w postępowaniu w sprawie zatwierdzenia projektu budowlanego i wydania pozwolenia na budowę nie był wymagany udział społeczeństwa, to tym bardziej udział ten nie jest wymagany w nadzwyczajnym postępowaniu, którego celem jest weryfikacja decyzji w sprawie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę w związku z ewentualnym wystąpieniem w niej wad enumeratywnie wymienionych w art. 156 § 1 K.p.a. Bez wpływu na takie stanowisko pozostaje fakt, że Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z dnia 11 lutego 2014 r. sygn. akt II SA/GI 1635/13 uchylił decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia, które poprzedzało wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę. Obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko aktualizuje się w określonych sytuacjach dopiero w postępowaniu w sprawie wydania pozwolenia na budowę i nawet ewentualna możliwość stwierdzenia w postępowaniu nieważnościowym, że brak tej oceny narusza przepisy ustawy środowiskowej nie może stanowić podstawy dopuszczenia do tego postępowania organizacji społecznej na prawach strony.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right