Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 7 czerwca 2018 r., sygn. II OSK 923/18

[Art. 25 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym powinien być wykładany w ten sposób, że rada gminy nie może odmówić zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawa rozwiązania tego stosunku nie są zdarzenia związane z wykonaywaniem przez radnego mandatu. W związku z tym rada gminy jest uprawniona do oceny zasadności podstaw rozwiązania z radnym stosunku pracy tylko w takim zakresie, w jakim jest konieczny do wykazania, że podane przez pracodawcę przyczyny sa pozorne, zaś rzeczywistymi przyczynami są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu.

Teza urzędowa

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz Sędziowie sędzia NSA Zdzisław Kostka (spr.) sędzia del. WSA Piotr Korzeniowski Protokolant starszy asystent sędziego Justyna Żurawska po rozpoznaniu w dniu 7 czerwca 2018 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Gminy i Miasta [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 17 stycznia 2018 r. sygn. akt VIII SA/Wa 542/17 w sprawie ze skargi Gminy i Miasta [...] na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody [...] z dnia [...] maja 2017 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy 1. oddala skargę kasacyjną, 2. prostuje zaskarżony wyrok w ten sposób, że w miejsce słów "Rady Gminy i Miasta [...]" wpisuje słowa "Gminy i Miasta [...]".

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 17 stycznia 2018 r., sygn. akt VIII SA/Wa 542/17, oddalił skargę Gminy i Miasta [...] na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody [...] z [...] maja 2017 r., którym stwierdzono nieważność uchwały Rady Gminy i Miasta [...] z [...] kwietnia 2017 r., nr [...] o odmowie wyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym S. K..

Wojewoda [...] w zaskarżonym rozstrzygnięciu nadzorczym uznał, że Rada Gminy i Miasta [...], podejmując uchwałę o odmowie wyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, rażąco naruszyła art. 25 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym. W ocenie organu nadzoru powołany przepis powinien być wykładany w ten sposób, że rada gminy może odmówić wyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym jedynie wtedy, gdy występuje związek pomiędzy rozwiązaniem stosunku pracy, a wykonywaniem przez radnego mandatu. W rozpoznawanej sprawie, zdaniem Wojewody, taka sytuacja nie miała miejsca. Z uzasadnienia uchwały o odmowie wyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym wynika - jak wskazał - że Rada dokonała jedynie nieuprawnionej oceny zasadności rozwiązania z radnym stosunku pracy i nie stwierdziła, aby rozwiązanie stosunku pracy z radnym było związane z wykonywaniem przez niego mandatu. Według Wojewody z uzasadnienia uchwały wynika, że jedynie radny twierdził, iż rozwiązanie z nim stosunku pracy jest związane z wykonywaniem przez niego mandatu. Ponadto Wojewoda stwierdził, że ocena podstaw rozwiązania z radnym stosunku pracy należy jedynie do sądu pracy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00