Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 14 czerwca 2018 r., sygn. I OSK 1802/16

Oświata

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jan Paweł Tarno (spr.) Sędziowie NSA Wiesław Morys del. WSA Mirosław Wincenciak Protokolant asystent sędziego Katarzyna Kudrzycka po rozpoznaniu w dniu 14 czerwca 2018 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Związku Nauczycielstwa Polskiego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 18 marca 2016 r. sygn. akt II SA/Wa 1540/15 w sprawie ze skargi Związku Nauczycielstwa Polskiego na postanowienie Ministra Edukacji Narodowej z dnia [...] lipca 2015 r. nr [...] w przedmiocie odmowy dopuszczenia do udziału w postępowaniu administracyjnym 1. oddala skargę kasacyjną; 2. oddala wniosek Ministra Edukacji Narodowej o zasądzenie zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 18 marca 2016 r., II SA/Wa 1540/15 oddalił skargę Związku Nauczycielstwa Polskiego na postanowienie Ministra Edukacji Narodowej z [...] lipca 2015 r., nr [...] w przedmiocie odmowy dopuszczenia do udziału w postępowaniu administracyjnym. W uzasadnieniu Sąd podniósł, że stosownie do treści art. 31 § 1 k.p.a., organizacja społeczna może w sprawie dotyczącej innej osoby występować z żądaniem: 1) wszczęcia postępowania, 2) dopuszczenia jej do udziału w postępowaniu, jeżeli jest to uzasadnione celami statutowymi tej organizacji i gdy przemawia za tym interes społeczny. Przesłankami dopuszczenia organizacji społecznej do udziału w postępowaniu, które muszą wystąpić łącznie, są zatem: a) toczące się postępowanie w sprawie dotyczącej innej osoby, b) cele statutowe organizacji, c) interes społeczny.

W niniejszej sprawie poza sporem pozostaje okoliczność, iż w dacie zgłoszenia przez Związek Nauczycielstwa Polskiego wniosku o dopuszczenia do udziału w postępowaniu, toczyło się postępowanie przed Ministrem Edukacji Narodowej, wszczęte wnioskiem L. Stowarzyszenia Oświatowo-Samorządowego o stwierdzenie nieważności decyzji L. Kuratora Oświaty nr [...] z [...] października 2012 r., stwierdzającej nieważność decyzji Wójta Gminy L. Nr [...] z [...] sierpnia 2012 r., zezwalającej L. Stowarzyszeniu Oświatowo-Samorządowemu na prowadzenie Publicznego Gimnazjum w S. Nie budzi również wątpliwości, że cele statutowe Związku Nauczycielstwa Polskiego uzasadniają dopuszczenie go do udziału w przedmiotowym postępowaniu. W myśl bowiem art. 1 Statutu ZNP, Związek ten jest jednolitym, dobrowolnym, niezależnym i samorządowym związkiem zawodowym pracowników oświaty i wychowania, szkolnictwa wyższego i nauki. Celem działania Związku jest zaś zgodnie z art. 5 pkt 1 i 3 Statutu ZNP, obrona godności, praw i interesów członków ZNP, a także dążenie do powszechnej dostępności oświaty na wszystkich szczeblach. Nadto w myśl art. 6 pkt 14 Statutu ZNP, do urzeczywistnienia w/w celów Związek może stosować wszelkie prawnie dozwolone działania. Sporna jest natomiast w rozpoznawanej sprawie kwestia istnienia po stronie ZNP interesu społecznego, który przemawia za dopuszczeniem go do udziału w przedmiotowym postępowaniu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00