Postanowienie NSA z dnia 15 maja 2018 r., sygn. I OSK 1436/18
Odrzucenie skargi kasacyjnej; Samorząd terytorialny
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Monika Nowicka po rozpoznaniu w dniu 15 maja 2018 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Prezydenta m.st. Warszawy na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 16 marca 2018 r. o sygn. akt I SA/Wa 958/17 odrzucające skargę Prezydenta m.st. Warszawy na wystąpienie pokontrolne Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego z dnia 15 marca 2017 r., nr [...] w przedmiocie gruntów warszawskich postanawia: oddalić skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Funkcjonariusze Centralnego Biura Antykorupcyjnego - działając na podstawie przepisów ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 1310 ze zm.) - przeprowadzili w Urzędzie m.st. Warszawy w okresie od 14 kwietnia 2016 r. do 13 stycznia 2017 r. kontrolę w zakresie określonych przepisami prawa procedur podejmowania i realizacji decyzji w zakresie rozporządzania mieniem publicznym, wydawanych przez Prezydenta m.st. Warszawy, w szczególności na podstawie dekretu z dnia 26 października 1945 r. o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze m.st. Warszawy w latach 2010-2016.
Wyniki tej kontroli zostały przedstawione w protokole kontroli [...] z 13 stycznia 2017 r. do którego - na podstawie art. 45 ust. 3 ww. ustawy - Prezydent m. st. Warszawy zgłosił umotywowane zastrzeżenia. Następnie - po otrzymaniu pisemnego stanowiska Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego z 24 lutego 2017 r. - Prezydent m. st. Warszawy odmówił podpisania tego protokołu i w piśmie z 6 marca 2017 r. wyjaśnił przyczyny tej odmowy.
Wobec sporządzenia protokołu kontroli Centralne Biuro Antykorupcyjne skierowało do Prezydenta m. st. Warszawy - na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 2 lit b ww. ustawy - Wystąpienie Pokontrolne z 15 marca 2017 r. nr [...].
W związku z otrzymanym wystąpieniem Prezydent m.st. Warszawy pismem z 29 marca 2017 r. - uznając, że czynności kontrolne Centralnego Biura Antykorupcyjnego podlegają kognicji sądów administracyjnych - wezwał Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego do usunięcia naruszenia prawa polegającego na błędnych stwierdzeniach w tym wystąpieniu.