Wyrok NSA z dnia 21 lutego 2018 r., sygn. II OSK 1871/17
Ochrona środowiska
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Wojciech Mazur Sędziowie: sędzia NSA Grzegorz Czerwiński sędzia del. NSA Anna Żak ( spr.) po rozpoznaniu w dniu 21 lutego 2018 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej P.W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 6 kwietnia 2017r. sygn. akt II SA/Bk 159/17 w sprawie ze skargi P.W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży z dnia [...] stycznia 2017r.nr [...] w przedmiocie ustalenia środowiskowych uwarunkowań realizacji przedsięwzięcia 1. uchyla zaskarżony wyrok oraz zaskarżoną decyzję, 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży na rzecz P.W. 1500,00 (tysiąc pięćset) zł tytułem kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 6 kwietnia 2017 r., sygn. II SA/Bk 159/17, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku oddalił skargę P.W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży z dnia [...] stycznia 2017 r., nr [...], w przedmiocie ustalenia środowiskowych uwarunkowań realizacji przedsięwzięcia.
Wyrok ten został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
Decyzją z dnia [...] lutego 2016 r., Wójt Gminy G., działając na wniosek [...] Spółki z o.o. Spółki komandytowej w G. (Spółka) ustalił środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia polegającego na budowie fermy drobiu wraz z infrastrukturą niezbędną do prawidłowego jej funkcjonowania na działce nr [...] w miejscowości S., gm. G. W uzasadnieniu organ wyjaśnił, że inwestycja obejmuje budowę 6 kurników o łącznej obsadzie 358.788 sztuk/cykl, tj. ok. 1435,15 DJP wraz z infrastrukturą towarzyszącą: 2 zbiorniki na ścieki bytowe o pojemności 10 m³ każdy, 12 silosów na paszę o pojemności 22,5 Mg każdy, 6 zbiorników na wodę z mycia kurników o pojemności 10 m³ każdy, waga najazdowa, skład opału, kotłownia z zapleczem socjalnym, agregat prądotwórczy, zbiornik ppoż. W toku postępowania uzyskano pozytywną opinię Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Grajewie (w piśmie z dnia 24 sierpnia 2015 r.) oraz postanowienie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Białymstoku (z dnia 14 października 2015 r.) uzgadniające warunki środowiskowe realizacji przedsięwzięcia, przy czym postanowienie RDOŚ wydane zostało po uzupełnieniu raportu (aneks nr 1 do raportu). Z uzupełnieniem raportu zapoznał się również Inspektor Sanitarny, który w piśmie z dnia 9 listopada 2015 r. podtrzymał wcześniejszą opinię. Wójt Gminy Grajewo wskazał, że decyzja uwzględnia ustalenia zawarte w raporcie oraz przeanalizowano w niej warianty: inwestorski i alternatywny. Wariant inwestorski uznano za najkorzystniejszy dla środowiska. Odnośnie fazy eksploatacji inwestycji wskazano m.in. że zamknięty system hodowli oraz nałożenie obowiązku regularnego odbioru nieczystości ze szczelnych i atestowanych zbiorników na ścieki zapewni prawidłową gospodarkę wodno-ściekową inwestycji niezagrażającą terenom i wodom sąsiednim W zakresie gospodarki odpadami przewidziano obowiązek szczelnego gromadzenia i przechowywania odpadów w specjalistycznych pojemnikach oraz regularnego ich wywożenia, nadto (w okresie zimowym) zbywania każdorazowo po zakończeniu cyklu produkcyjnego do rolniczego korzystania przez rolników, bądź do pieczarkarni lub do firm ogrodniczych (inwestor przedłożył umowy z rolnikami).