Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 13 lutego 2018 r., sygn. II OSK 1824/17

Administracyjne postępowanie

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jerzy Siegień Sędziowie Sędzia NSA Paweł Miładowski Sędzia del. NSA Jerzy Stankowski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 13 lutego 2018 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Z. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 kwietnia 2017 r. sygn. akt VII SA/Wa 1585/16 w sprawie ze skargi A. K. i Z. K. na postanowienie Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] maja 2016 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania administracyjnego oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 19 kwietnia 2017 r., sygn. akt VII SA/Wa 1585/16, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę A. K. i Z. K. na postanowienie Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] maja 2016 r., nr [...], znak [...], w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania administracyjnego.

Powyższe orzeczenie zapadło w następującym stanie faktycznym.

Postanowieniem nr [...] z dnia [...] kwietnia 2016 r., znak [...], Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w W. na podstawie art. 61a ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 23 z późn. zm., dalej: "k.p.a.") oraz art. 83 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2016 r., poz. 290 z późn. zm., dalej: "pr. bud.") odmówił A. K. i Z. K. wszczęcia postępowania administracyjnego w sprawie zbadania na podstawie art. 81 ust. 1 pkt 1 lit. a pr. bud. zgodności sposobu użytkowania działki [...], obręb 01-10, w Ząbkach z przepisami uchwały nr 90/XVIII/03 Rady Miejskiej w Ząbkach z dnia 19 grudnia 2003 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Ząbki (Dz. Urz. Woj. Maz. Nr 42, poz. 1227 z późn. zm.).

W uzasadnieniu organ I instancji wyjaśnił, że wniosek z dnia 3 lutego 2016 r., w którym skarżący wystąpili o wszczęcie powyższego postępowania, nie dotyczy utwardzenia terenu na działce nr [...] i [...], gdyż w tej sprawie postępowanie zakończyło się decyzją nr [...] Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w W. z dnia [...] marca 2016 r. W podaniu z dnia 3 lutego 2016 r. błędnie wskazano art. 81 ust. 1 pkt 1 lit. a pr. bud. jako podstawę prawną wszczęcia postępowania w sprawie zgodności sposobu użytkowania działki nr 23 z ustaleniami powołanego planu miejscowego. Zgodnie z art. 71 ust. 1 pkt 2 pr. bud. przez zmianę sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części rozumie się w szczególności podjęcie bądź zaniechanie w obiekcie budowlanym lub jego części działalności zmieniającej warunki: bezpieczeństwa pożarowego, powodziowego, pracy, zdrowotne, higieniczno-sanitarne, ochrony środowiska bądź wielkość lub układ obciążeń. Postępowanie administracyjne w przedmiocie samowolnej zmiany sposobu użytkowania prowadzi się na podstawie art. 71a pr. bud. W odniesieniu do działki nr [...] została już wydana decyzja z dnia [...] marca 2016 r. Natomiast taki akt nie mógł być podjęty w odniesieniu do działki nr [...], gdyż nie znajduje się na niej obiekt budowlany. W świetle art. 81 ust. 1 pkt 1 lit. a pr. bud. podstawowym obowiązkiem organu nadzoru budowlanego jest nadzór i kontrola zgodności zagospodarowania terenu z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego oraz wymaganiami ochrony środowiska, jednak wyłącznie w zakresie przestrzegania przepisów prawa budowlanego. Wniosek z dnia 3 lutego 2016 r. nie ma natomiast odniesienia do norm prawa budowlanego. Zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego może wpływać na zmianę sposobu zagospodarowania terenu. Nie obowiązuje jednak przepis, który regulowałby tę kwestię. Tym bardziej, że działka nr [...] jest niezabudowana. Wobec tego brak było podstawy do orzekania w niniejszej sprawie, co skutkowało odmową wszczęcia postępowania.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00