Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 22 lutego 2018 r., sygn. I OSK 2223/16

Policja

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wiesław Morys (spr.) Sędziowie NSA Olga Żurawska - Matusiak del. WSA Tamara Dziełakowska Protokolant starszy asystent sędziego Rafał Kopania po rozpoznaniu w dniu 22 lutego 2018 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Komendanta Głównego Policji od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 maja 2016 r. sygn. akt II SA/Wa 1792/15 w sprawie ze skargi A. S. na rozkaz personalny Komendanta Głównego Policji z dnia [...] września 2015 r. nr [...] w przedmiocie zwolnienia ze służby w Policji 1. uchyla zaskarżony wyrok i oddala skargę, 2. zasądza od A. S.-S. na rzecz Komendanta Głównego Policji kwotę 460 (czterysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 5 maja 2016r., sygn. akt II SA/Wa 1792/15, uwzględnił skargę A. S. na sprecyzowany w sentencji zaskarżony rozkaz personalny i uchylił go oraz utrzymany nim w mocy rozkaz personalny nr [...] Komendanta Wojewódzkiego Policji z siedzibą w R. z dnia [...] lipca 2015 r.

Przedstawiając w jego uzasadnieniu stan faktyczny sprawy Sąd I instancji wskazał, iż w dniu [...] lipca 2015 r. do dyżurnego Komendy Powiatowej Policji w G. zgłosiła się telefonicznie J. G. - kierownik sklepu [...] w G., która poinformowała, iż w sklepie znajduje się kobieta podejrzana o kradzież kosmetyków. Na miejsce zdarzenia skierowano patrol Ogniwa Patrolowo-Interwencyjnego, który zastał zgłaszającą oraz kobietę podejrzaną o kradzież. Była to posterunkowa A. S. Kierowniczka sklepu opisała skradziony przedmiot (podkład [...] o wartości 59,99 zł), który w wyniku sprawdzenia zawartości torebki podejrzanej ujawniono tamże, a ponadto bazę [...] o wartości 19,99 zł, co do której również zachodziło podejrzenie kradzieży. Posterunkowa A. S. została przesłuchana w charakterze osoby podejrzanej o popełnienie wykroczenia z art. 119 Kodeksu wykroczeń. Po przeanalizowaniu materiałów sprawy Komendant Wojewódzki Policji wszczął postępowanie w sprawie zwolnienia jej ze służby. Realizując obowiązek wynikający z art. 43 ust. 3 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2015 r., poz. 355 ze zm.) pismem z dnia 16 lipca 2015 r. wystąpiono do Zarządu Wojewódzkiego Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Policjantów woj. M. w R. o wydanie opinii w przedmiocie zwolnienia policjantki ze służby z uwagi na ważny interes służby. Wiceprzewodniczący Zarządu Wojewódzkiego NSZZ Policjantów woj. M. w R., pismem z dnia [...] lipca 2015 r. będącym opinią Zarządu Wojewódzkiego NSZZ Policjantów woj. m. w R., poinformował m.in., że post. A. S. obecnie pełni służbę jako funkcjonariusz Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Powiatowej Policji w G. Podczas niespełna dwuletniej służby nie dała się poznać z negatywnej strony. Wśród kolegów policjantów i przełożonych posiada dobrą opinię, jest koleżeńska, zdyscyplinowana, nie karana dyscyplinarnie, nie jest członkiem ZT NSZZP w G. W dniu [...] lipca 2015 r. post. A. S. została poinformowana o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie zwolnienia jej ze służby w Policji oraz, że przysługuje jej prawo do czynnego udziału w każdym stadium postępowania oraz do zapoznania się z aktami sprawy. Została też poinformowana, że może działać przez pełnomocnika. Post. A. S. zapoznała się z materiałami postępowania administracyjnego, poprosiła o kopię akt postępowania (które jej wydano) oraz zgłosiła chęć osobistej rozmowy z Komendantem Wojewódzkim Policji z siedzibą w R. Biorąc pod uwagę ten stan faktyczny sprawy, Komendant Wojewódzki Policji z siedzibą w R., rozkazem personalnym nr [...] z dnia [...] lipca 2015 r., zwolnił posterunkową A. S. ze służby w Policji na podstawie art. 41 ust. 2 pkt 5 w związku z art. 45 ust. 1 ustawy o Policji z dniem [...] lipca 2015 r. Organ I instancji w uzasadnieniu decyzji przedstawił przebieg sprawy, a także podkreślił, iż swoim działaniem post. A. S. podważyła zaufanie środowiska lokalnego, znającego okoliczności sprawy, do Policji jako formacji przeznaczonej do ochrony i bezpieczeństwa ludzi oraz do utrzymania porządku publicznego. Zaistniała sytuacja podważa wiarygodność Policji, ponieważ w jej szeregach nie mogą pełnić służby osoby podejrzewane o popełnienie przestępstw i wykroczeń. Taka opinia rodzi powątpiewanie w sens i skuteczność działań Policji zmierzających do zwalczania przestępczości, jak również w praworządność państwa i faktyczną możliwość ochrony przez państwo swoich obywateli. Na podstawie art. 108 § 1 K.p.a. wskazanej decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności z uwagi na ważny interes służby, tożsamy z interesem społecznym. Policjantka wniosła odwołanie od powyższego rozkazu personalnego, zarzucając mu naruszenie art. 7, art. 9, art. 10, art. 11 oraz art. 107, art. 108, art. 109 K.p.a., a także art. 41 ust. 2 pkt 5 ustawy o Policji. W uzasadnieniu stwierdziła, że daty dokonywanych przez organ czynności w przedmiotowym postępowaniu jednoznacznie wskazują, że nie miała zapewnionej możliwości czynnego w nim udziału. Nie pozostawiono jej bowiem czasu na przeanalizowanie materiałów zgromadzonych w postępowaniu, ustosunkowanie się do nich, zgłoszenie wniosków dowodowych. Ponadto zgromadzony w ramach postępowania materiał nie został wyczerpująco rozważony, bowiem nie przyznała się do kradzieży kosmetyków, wskazywała że kosmetyki, które miała w torbie były przez nią kupione wcześniej, czego organ nie wyjaśnił. Zakwestionowała też wartość dowodową materiału z monitoringu. Ponadto wskazała na nieuwzględnienie pozytywnej opinii bezpośrednich przełożonych. Zdaniem strony samo przypuszczenie popełnienia wykroczenia, które może być wynikiem pomówienia, brak ustalenia okoliczności zdarzenia i przyjęcie opisu czynu niezgodnego z dokumentami nie może być uznane za wykazanie, że występują podstawy do zwolnienia ze służby, ponieważ wymaga tego ważny interes służby. Ponadto powody nadania przedmiotowej decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności nie zostały zindywidualizowane. Komendant Główny Policji zaskarżonym rozkazem personalnym, nr [...], z dnia [...] września 2015 r., wydanym na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 K.p.a, rozkaz personalny organu I instancji utrzymał w mocy, podzielając argumenty w nim wskazane. W jego ocenie postępowanie przeprowadzono prawidłowo, a dokonane ustalenia pozwalają na przyjęcie wyczerpania zarzucanym czynem przesłanki zwolnienia z uwagi na ważny interes służby ujętej w art. 41 ust. 2 pkt 5 ustawy o Policji. Oceniając ten aspekt sprawy nie wykroczono poza ramy uznania administracyjnego. Ustalenia faktyczne oparto głównie o materiał z monitoringu sklepu, zaś rozważania prawne są przekonujące. Swe stanowisko przedstawił w obszernym uzasadnieniu decyzji.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00