Wyrok NSA z dnia 4 grudnia 2018 r., sygn. I GSK 2083/15
Podatek akcyzowy
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Henryk Wach Sędzia NSA Ludmiła Jajkiewicz (spr.) Sędzia NSA Hanna Kamińska Protokolant starszy asystent sędziego Monika Tutak-Rutkowska po rozpoznaniu w dniu 4 grudnia 2018 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej S. C. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 5 czerwca 2015 r. sygn. akt I SA/Sz 1395/14 w sprawie ze skargi S. C. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Szczecinie z dnia [...] października 2014 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. uchyla zaskarżony wyrok, 2. uchyla zaskarżoną decyzję, 3. zasądza od Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Szczecinie na rzecz E. C. następcy prawnego S. C. 17.454 (siedemnaście tysięcy czterysta pięćdziesiąt cztery) złote tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie wyrokiem z 5 czerwca 2015 r., sygn. akt I SA/Sz 1395/14, na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r., poz. 718 ze zm., dalej: p.p.s.a.) oddalił skargę S. C. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Szczecinie z [...] października 2014 w przedmiocie podatku akcyzowego za kwiecień 2009 r.
Sąd orzekał w następującym stanie faktycznym i prawnym:
W dniach od 5 do 12 lipca 2009 r. Naczelnik Urzędu Celnego w Szczecinie przeprowadził kontrolę podatkową, której przedmiotem było przestrzeganie przez skarżącego przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego w okresie od 1 marca do 31 maja 2009 r. Ustalenia kontroli znalazły odzwierciedlenie w treści protokołu z kontroli z 12 lipca 2011 r.
Decyzją z [...] sierpnia 2012 r., organ I instancji określił skarżącemu zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym za kwiecień 2009 r. w wysokości 316.871 zł. W uzasadnieniu decyzji wskazano, że w związku z niespełnieniem przez stronę warunków określonych w art. 89 ust. 5-15 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. (tekst jednolity: Dz. U. z 2014 r., poz. 752 ze zm., dalej: u.p.a.), strona nie była uprawniona do zastosowania - z tytułu całej sprzedaży oleju opałowego - stawki akcyzy określonej w art. 89 ust. 1 pkt 9 u.p.a., tj. stawki w wysokości 232 zł za 1000 litrów. Organ podkreślił, że zgodnie z dyspozycją art. 89 ust. 16 u.p.a w przypadku niespełnienia warunków określonych w art. 89 ust. 5 - 15 u.p.a. stosuje się stawkę akcyzy określoną w art. 89 ust. 4 pkt 1 u.p.a., tj. stawkę w wysokości 1822 zł za 1000 litrów, dla wyrobów określonych w art. 89 ust. 1 pkt. 9, 10 i 15 u.p.a., a w przypadku wyrobów, dla których gęstość w temperaturze 15 stopni C jest równa lub większa od 890 kg/m3 stawkę akcyzy w wysokości 2047 zł/1000 kg. Organ uznał, że strona stała się z tego tytułu podatnikiem podatku akcyzowego obowiązanym do złożenia deklaracji dla podatku akcyzowego oraz uiszczenia należnej akcyzy.