Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 23 listopada 2018 r., sygn. II GSK 1465/18

Przeciwdziałanie alkoholizmowi

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Mirosław Trzecki Sędzia NSA Dorota Dąbek Sędzia del. NSA Stanisław Śliwa (spr.) po rozpoznaniu w dniu 23 listopada 2018 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Rady Gminy Darłowo od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 30 maja 2018 r., sygn. akt II SA/Sz 366/18 w sprawie ze skargi Prokuratora Regionalnego w Szczecinie na uchwałę Rady Gminy Darłowo z dnia 29 czerwca 2015 r., nr X.88.2015 w przedmiocie ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów zawierających powyżej 4,5 % alkoholu (z wyjątkiem piwa), przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, jak i w miejscu sprzedaży oraz zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie Gminy Darłowo oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny (WSA) w Szczecinie, wyrokiem z dnia 30 maja 2018 r., sygn. akt II SA/Sz 366/18, uwzględniając skargę Prokuratora Regionalnego w Szczecinie (dalej także: "Prokurator") stwierdził nieważność uchwały Rady Gminy Darłowo (dalej również: "Rada") z dnia 29 czerwca 2015 r., nr X.88.2015 w przedmiocie ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa), przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, jak i w miejscu sprzedaży oraz zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie Gminy Darłowo.

Prokurator zaskarżając powyższą uchwałę do WSA w Szczecinie zarzucił istotne naruszenie art. 7 i 94 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z 1997 r., Nr 78, poz. 483 ze zm.) oraz art. 12 ust. 2 w zw. z art. 1 oraz art. 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2016 r., poz. 487) - dalej "u.w.t.". W jego ocenie, naruszenie to polega na niewypełnieniu normy kompetencyjnej przez zaniechanie ustalenia zasad sytuowania punktów sprzedaży napojów alkoholowych oraz przekroczeniu delegacji ustawowej przez wprowadzenie w przedmiotowej uchwale zapisów dotyczących zakazów sprzedaży napojów alkoholowych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00