Wyrok NSA z dnia 13 września 2018 r., sygn. I GSK 2329/18
Inne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Dariusz Dudra Sędzia NSA Lidia Ciechomska-Florek Sędzia del. WSA Cezary Kosterna (spr.) po rozpoznaniu w dniu 13 września 2018 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej M. D. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 14 marca 2018 r., sygn. akt I SA/Sz 1038/17 w sprawie ze skargi M. D. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie z dnia [...] października 2017 r. nr [...] w przedmiocie określenia kwoty dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem podlegającej zwrotowi do budżetu gminy 1. oddala skargę kasacyjną; 2. umarza postępowanie w sprawie wniosku o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 14 marca 2018 r. sygn. akt I SA/Sz 1038/17 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie oddalił skargę M. D. - organu prowadzącego Przedszkole Niepubliczne "E." w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie z [...] października 2017 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia kwoty dotacji do zwrotu.
Wyrok został wydany w następującym stanie sprawy:
Przedszkole Niepubliczne "E." (dalej: przedszkole), prowadzone przez M.D. (dalej: prowadzący przedszkole lub skarżący), otrzymywało w 2013 r. dotację na podstawie Uchwały Rady Miasta Wałcz nr V/SXXXV/283/09 z 22 września 2009 r. w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla przedszkoli niepublicznych oraz innych form wychowania przedszkolnego.
W wyniku przeprowadzonej przez Gminę Miasta W. (dalej: Gmina) kontroli w zakresie ilości dzieci zgłoszonych i faktycznie uczęszczających oraz celowości wydatkowania dotacji udzielonej z budżetu Gminy za okres od marca do sierpnia 2013 r. Burmistrz Miasta W., po kilkakrotnym uchylaniu decyzji wcześniejszych przez organ odwoławczy, wydał przedmiotową w sprawie niniejszej decyzję z 12 lipca 2017 r. W decyzji tej określił prowadzącemu przedszkole kwotę dotacji w wysokości 99 376,75 zł, wykorzystaną niezgodnie z przeznaczeniem w roku 2013 i przypadającą do zwrotu do budżetu Gminy wraz z odsetkami, określonymi jak dla zaległości podatkowych. Związane to było w uznaniem, że część dotacji została wydana niezgodnie z przeznaczeniem, to jest: na wyżywienie dzieci, na koszty związane z użytkowaniem samochodu prywatnego oraz na usługi biura rachunkowego. Organ I instancji podał, że zgodnie z art. 90 ust. 3d ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, w brzmieniu obowiązującym w 2013 r. (Dz.U. 2004 nr 256 poz. 2572 ze zm., dalej: uso), dotacje z budżetu jednostki samorządu terytorialnego są przeznaczone na dofinansowanie zadań szkoły w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej. Dotacje mogą być wykorzystywane wyłącznie na pokrycie wydatków bieżących szkoły lub placówki. Z uwagi na to, że przepisy uso nie precyzowały pojęcia wydatków bieżących, ich wyjaśnienie znajduje się w art. 236 ust. 2 i 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. 2017 poz. 2077, dalej: ufp). Organ I instancji wskazał, że nie wszystkie wydatki bieżące przedszkola podlegają dofinansowaniu, zaś wydatki bieżące podmiotu prowadzącego przedszkole (opisane w art. 5 ust. 7 uso) nie są równoznaczne z bieżącymi wydatkami dotowanego przedszkola.