Postanowienie NSA z dnia 12 października 2018 r., sygn. II GZ 358/18
Wstrzymanie wykonania aktu
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Maria Jagielska po rozpoznaniu w dniu 12 października 2018 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej zażalenia A S.A. w W. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 28 czerwca 2018 r. sygn. akt VI SA/Wa 654/18 w zakresie odmowy wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji w sprawie ze skargi A S.A. w W. na decyzję Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z dnia [...] stycznia 2018 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia kwoty udziału w pokryciu dopłaty do kosztów świadczenia usługi powszechnej postanawia: oddalić zażalenie
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie postanowieniem z dnia 28 czerwca 2018 r. o sygn. akt VI SA/Wa 654/18, orzekając na podstawie art. 61 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 ze zm., obecny tekst jednolity: Dz. U. z 2018 r. poz. 1302; dalej: p.p.s.a.), odmówił A S.A. w W. (dalej: Spółka) wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej (dalej: Prezes UKE) z dnia [...] stycznia 2018 r. w przedmiocie ustalenia kwoty udziału w pokryciu dopłaty do kosztów świadczenia usługi powszechnej w 2009 r. w wysokości 2043657,59 zł.
Wyjaśniając motywy podjętego rozstrzygnięcia Sąd wskazał, że w skardze na ww. decyzję Spółka zawarła wniosek o wstrzymanie jej wykonania. Spółka powołała się na nieprawidłowość decyzji i argumentowała, że ewentualne jej wykonanie wywoła niebezpieczeństwo znacznej szkody finansowej, uniemożliwi korzystanie ze znacznej sumy pieniężnej i realizację zaplanowanych inwestycji. Zaznaczyła, że kwota ustalonej dopłaty przekracza 2 mln zł, natomiast kwota z dopłatą za rok 2007 wyniosła 26221,39 zł, a za rok 2008 - 42888,28 zł, co pokazuje, iż skarżąca ma prawo być zaskoczona tak drakońskim wzrostem nałożonego na nią obowiązku finansowego. Zdaniem skarżącej wykonanie zaskarżonej decyzji na obecnym etapie spowoduje znaczący uszczerbek w jej budżecie, ponieważ zapłata orzeczonej kwoty będzie musiała być sfinansowana ze środków przeznaczonych na inne wydatki, co oznacza, iż konieczne będzie albo istotne zredukowanie działalności albo finansowanie tych wydatków długiem, a to dodatkowo obciąży skarżącą finansowo. Nadto Spółka wyjaśniła, że przed WSA w Warszawie toczą się postępowania ze skarg na decyzję ustalającą przedsiębiorców telekomunikacyjnych obowiązanych do udziału w pokryciu "dopłaty 2009", w tym skarżącą. Tym samym jakakolwiek zmiana decyzji ustalającej lub jej uchylenie wpłynie bezpośrednio na zakres zaskarżonej decyzji, a w konsekwencji obowiązki fiskalne skarżącej.