Wyrok NSA z dnia 9 maja 2018 r., sygn. I GSK 711/18
Inne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Cezary Pryca Sędzia NSA Zofia Borowicz (spr.) Sędzia del. WSA Sylwester Miziołek Protokolant Patrycja Kozłowska po rozpoznaniu w dniu 9 maja 2018 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Powiatu W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 10 listopada 2015 r. sygn. akt V SA/Wa 2758/15 w sprawie ze skargi Powiatu W. na decyzję Ministra Finansów z dnia [...] kwietnia 2015 r. nr [...] w przedmiocie zobowiązania do zwrotu nienależnie uzyskanej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od Powiatu W. na rzecz Ministra Finansów 7200 (siedem tysięcy dwieście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 10 listopada 2015 r. sygn. akt V SA/Wa 2758/15 uwzględnił skargę Powiatu [...] na decyzję Ministra Finansów z dnia [...] kwietnia 2015 r. w przedmiocie zwrotu do budżetu państwa nienależnie uzyskanej części oświatowej subwencji ogólnej w zakresie zobowiązującym Powiat [...] do zwrotu kwoty 5.631,69 zł, to jest ponad kwotę 1.141.462,92 zł, a w pozostałej części skargę oddalił.
Sąd I instancji rozstrzygał w następującym stanie faktycznym i prawnym:
Minister Finansów decyzją z dnia [...] grudnia 2014 r. wydaną na podstawie art. 37 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2015 r. poz. 513, dalej: udjst), zobowiązał Powiat do zwrotu nienależnie uzyskanej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej za rok 2010 w wysokości 1.372.362,18 zł, i
W uzasadnieniu decyzji wskazano, że część oświatowa subwencji ogólnej za rok 2010 dla Powiatu [...] została skalkulowana z uwzględnieniem zawyżonej o 314,4451 uczniów, liczby uczniów przeliczeniowych. W dniu 17 grudnia 2014 r. do organu wpłynęło datowane na 10 grudnia 2014 r. pismo Powiatu kwestionujące kompetencje urzędników Urzędu Kontroli Skarbowej w zakresie oceny legalności orzeczeń wydawanych przez zespoły orzekające i ich ustaleń. W powyższym piśmie Powiat wskazał, iż Ministerstwo Edukacji Narodowej akceptuje jedynie orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznych, natomiast nie uwzględnia opinii Rodzinnego Ośrodka Diagnostyczno-Konsultacyjnego i opinii sądowo-psychiatrycznych wydawanych przez biegłych sądowych psychiatrów i psychologów.