Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 30 maja 2018 r., sygn. I GSK 684/16

Inne

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Ludmiła Jajkiewicz Sędzia NSA Henryk Wach Sędzia del. WSA Ewa Cisowska-Sakrajda (spr.) Protokolant starszy asystent sędziego Karolina Mamcarz po rozpoznaniu w dniu 30 maja 2018 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Spółki A od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 18 grudnia 2015 r. sygn. akt I SA/Kr 1577/15 w sprawie ze skarg Spółki A na decyzje Dyrektora Izby Celnej w Krakowie z dnia [...] lipca 2015 r. nr [...], nr [...], nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Krakowie; 2. odstępuje od zasądzenia kosztów postępowania kasacyjnego w całości.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 18 grudnia 2015r., sygn. akt I SA/Kr 1577/15, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie oddalił skargi Spółki A na decyzje Dyrektora Izby Celnej w Krakowie z dnia [...] lipca 2015r. nr [...], nr [...] i nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego za kwiecień, lipiec oraz grudzień 2013r.

Przedstawiając przyjęty za podstawę wyroku stan sprawy - Sąd I instancji stwierdził, że spółka zużywała paliwo lotnicze niezgodnie z przeznaczeniem warunkującym zwolnienie z akcyzy. W okresie objętym kontrolą spółka posiadała trzy statki powietrzne: śmigłowiec Eurocopter EC 120 B SP-HAT nr rej. [...] wpisany do rejestru cywilnych statków powietrznych w dniu 8 września 2008r., samolot An-2 SP-GRW nr rej. [...] wpisany do rejestru cywilnych statków powietrznych w dniu 10 kwietnia 2007r. i samolot Cesna T 182T SP-GRP nr rej. [...] wpisany do rejestru cywilnych statków powietrznych w dniu 27 listopada 2008r. Spółka nie posiada certyfikatu przewoźnika lotniczego ani koncesji na wykonywanie przewozów lotniczych. Nie świadczy również usług i nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie przewozu osób i ładunków. Wedle oświadczenia spółki statki powietrzne były wykorzystywane w prowadzonej działalności gospodarczej, głównie jako środek transportu w celach służbowych (sporządzanie dokumentacji nieruchomości spółki w różnych miejscach kraju i przeloty między oddziałami spółki, czynności o charakterze serwisowym, eksploatacyjnym i technicznym). W kontrolowanym okresie spółka nabyła paliwo lotnicze JET A-1 i AVGAS 100LL zwolnione z akcyzy ze względu na przeznaczenie od X. i od Y. Benzyna lotnicza i paliwo lotnicze korzysta ze zwolnienia z akcyzy w przypadku, jeśli zostanie użyte do napędu statków powietrznych wykorzystywanych w celach komercyjnych (orzeczenie TSUE w sprawie C-79/10). Sytuacja ta zdaniem organu nie miała miejsca w tych sprawach, gdyż spółka nie posiadała certyfikatu przewoźnika lotniczego ani koncesji na wykonywanie przewozów lotniczych, stąd zużycie przez nią paliwa jako napędu statków powietrznych wykorzystanych do celów gospodarczych, głównie w celach służbowych, nastąpiło do "prywatnych rejsów rekreacyjnych" w rozumieniu art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011r. nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej u.p.a., skutkiem czego nie było podstaw do zwolnienia z akcyzy przedmiotowego paliwa na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 1 u.p.a. Z tych względów Naczelnik Urzędu Celnego w Krakowie decyzją z dnia [...] kwietnia 2015r. określił podatek akcyzowy za kwiecień w kwocie 255 zł i lipiec 2013r. w kwocie 1.458 zł oraz z dnia 27 kwietnia 2015r. podatek akcyzowy za grudzień 2013r. w kwocie 1.158 zł.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00