Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 17 kwietnia 2018 r., sygn. I GSK 654/16

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Ludmiła Jajkiewicz Sędzia NSA Henryk Wach Sędzia del. WSA Piotr Kraczowski (spr.) Protokolant Michał Mazur po rozpoznaniu w dniu 17 kwietnia 2018 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej I. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 17 listopada 2015 r., sygn. akt III SA/Gl 1366/15 w sprawie ze skargi I. K. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Katowicach z dnia [...] maja 2015 r., nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nadpłaty w podatku akcyzowym 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od I. K. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach kwotę 270 (dwieście siedemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z 17 listopada 2015 r., sygn. akt III SA/Gl 1366/15 oddalił skargę I. K. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Katowicach z [...] maja 2015 r. w przedmiocie podatku akcyzowego.

Sąd orzekał w następującym stanie faktycznym i prawnym:

I. K. prowadząca działalność gospodarczą pod firmą "NATUS" (dalej: skarżąca) złożyła do Naczelnika Urzędu Celnego w Katowicach (dalej: NUC) wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku akcyzowego za 2006 r. oraz o jej zwrot w kwocie 708 zł. Według skarżącej zapłacony podatek był nienależny, bowiem w świetle unijnych regulacji podatku akcyzowego nabycie wewnątrzwspólnotowe olejów smarowych przeznaczonych dla celów innych niż opałowe i napędowe nie podlegało opodatkowaniu zharmonizowanym podatkiem akcyzowym, a zgodnie z orzecznictwem obowiązuje zasada pierwszeństwa prawa unijnego nad krajowym.

NUC decyzją z [...] lipca 2012 r. odmówił stwierdzenia nadpłaty w wysokości 708 zł.

Zaskarżoną decyzją Dyrektor Izby Celnej w Katowicach (dalej: DIC lub organ) utrzymał w mocy decyzję NUC. W jej uzasadnieniu stwierdził, że oleje smarowe klasyfikowane do kodu CN 2710 19 71 - 99 wykorzystywane zgodnie z deklaracją podatnika do celów innych niż paliwo silnikowe lub paliwa do ogrzewania nie były objęte zakresem stosowania dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. Urz. UE.L 2003 Nr 283, str. 51; dalej: dyrektywa energetyczna). Organ II instancji wskazał, że wyłączenie tych produktów z zakresu uregulowań ramowych dyrektywy energetycznej nie było jednak tożsame z obligatoryjnym zwolnieniem. Art. 3 ust. 3 dyrektywy Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów podlegających podatkowi akcyzowemu, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania (Dz. Urz. UE L 76 str. 1 ze zm., dalej: dyrektywa horyzontalna) stanowi, że państwa członkowskie zachowują prawo do wprowadzenia lub utrzymania podatków na wyroby inne niż wymienione w ust. 1 (w tym przypadku oleje mineralne wykorzystywane do innych celów niż napędowe lub opałowe) pod warunkiem jednak, że podatki te nie spowodują zwiększenia formalności związanych z przekraczaniem granicy w handlu między państwami członkowskimi.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00