Wyrok NSA z dnia 3 sierpnia 2018 r., sygn. I FSK 449/16
Interpretacje podatkowe; Podatek od towarów i usług
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Adam Bącal, Sędzia NSA Hieronim Sęk (sprawozdawca), Sędzia NSA Krzysztof Wujek, Protokolant Anna Błażejczyk, po rozpoznaniu w dniu 3 sierpnia 2018 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów (obecnie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej) od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 19 listopada 2015 r. sygn. akt I SA/Kr 1450/15 w sprawie ze skargi G. Sp. z o. o. w K. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 6 maja 2015 r. nr IBPP1/4512-52/15/LSz w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Szefa Krajowej Administracji Skarbowej na rzecz G. Sp. z o. o. w K. kwotę 360 (słownie: trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Przedmiot skargi kasacyjnej i podmiot ją wnoszący
1.1. Minister Finansów wniósł skargę kasacyjną od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 19 listopada 2015 r., sygn. akt I SA/Kr 1450/15.
1.2. Wyrokiem tym Sąd uwzględnił skargę G. sp. z o.o. w K. (dalej: Spółka lub Skarżąca) i uchylił "w zaskarżonej części" interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 6 maja 2015 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT). Spółka bowiem - jak odnotował Sąd - na rozprawie sprecyzowała, że skarży interpretację indywidualną tylko w części uznającej jej stanowisko za nieprawidłowe.
2. Relacja ze stanu sprawy przedstawionego przez Sąd pierwszej instancji
2.1. We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej złożonym w dniu 21 stycznia 2015 r. i uzupełnionym pismem z dnia 21 kwietnia 2015 r., w części odnoszącej się do zakresu zaskarżenia objętego skargą, podano że: - Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT i prowadzi działalność w zakresie sprzedaży wyrobów sanitarnych; - odbiorcami jej towarów są głównie osoby fizyczne (instalatorzy) i małe spółki; - w celu zwiększenia przychodów dla klientów, którzy w określonym czasie osiągną wyznaczony pułap obrotów, organizuje imprezy wyjazdowe we własnym zakresie, we współpracy z organizatorem bądź nabywając je w całości od organizatora; - impreza jest organizowana w celach turystycznych, ale ma też na celu promocję marki Spółki; - między Spółką i organizatorem są zawierane umowy (nie ramowe) na poszczególne imprezy przy czym ich zakres jest różny, w zależności od stopnia zaangażowania organizatora, rodzaju imprezy/usług (transport/przejazd, zakwaterowanie/noclegi, wyżywienie, atrakcje turystyczne, kulturalne, rozrywkowe, sportowe); - zdarza się, że przedmiotem nabycia jest od razu kompleksowa usługa obejmująca wszystkie te elementy, ale zachodzą też sytuacje, gdy Spółka kupuje poszczególne usługi odrębnie od różnych podmiotów zewnętrznych (tj. osobno: usługę transportu, hotelową, bilety wstępu itd.); - usług tych nie świadczy sama, lecz są one nabywane od osób trzecich; - uczestnikowi wyjazdu zapewnia natomiast kompleksową obsługę obejmującą wszystkie te składowe; - dokonując zakupu usług działa we własnym imieniu i na własny rachunek, a towary i usługi nabywa dla bezpośredniej korzyści uczestników wyjazdu i własnej w zakresie promocji swojej marki; - nie prowadzi ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.; dalej: u.p.t.u.); - zakup towarów i usług odnoszących się do imprezy wyjazdowej dokumentowany jest fakturami VAT wystawionymi na Spółkę, przy czym zakupy te służą celom prowadzonej przez nią działalności gospodarczej (promocyjnym i reklamowym); - uczestnikami wyjazdów są osoby wyłonione w związku z prowadzoną przez Spółkę sprzedażą premiową, które nie ponoszą żadnych wydatków związanych z wyjazdem (poza osobistymi, typu pamiątki); - nabycie usługi zorganizowania imprezy wyjazdowej lub towarów i usług składających się na taką imprezę, w której uczestniczą klienci Spółki związane jest wyłącznie z wykonywaniem przez nią czynności opodatkowanych; - wyjazdy są kierowane do klientów z uwagi na osiągnięcie oznaczonego pułapu obrotów w danym czasie i nie wiążą się z żadnymi innymi czynnościami (np. odpowiednim eksponowaniem towarów, posiadaniem pełnego ich asortymentu i ich reklamą); - nieodpłatne "wydanie" imprezy wyjazdowej odbywa się w celu zwiększenia sprzedaży, a zobowiązanie Spółki względem klientów wynika z regulaminu określającego zasady danej akcji promocyjnej; - Spółka posiada dokumentację związaną ze spełnieniem warunków przyznania nagrody w postaci wycieczki oraz dane osób nią obdarowanych.