Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 25 kwietnia 2018 r., sygn. II FSK 1015/16

1. Opłacanie czynszu przesądza o tym, że posiadacz nieruchomości postrzega zależność swego prawa posiadania od praw właściciela. Fakt posiadania zależnego eliminuje możliwość przypisania takiemu posiadaczowi statusu podatnika podatku od nieruchomości.

2. Podatnikiem będzie podmiot, któremu właściciel przekazał nieruchomość w posiadanie na podstawie umowy, a zatem nie będzie nim podmiot, który obejmuje w posiadanie nieruchomość publiczną (np. Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego) w sposób wtórny, tzn. nie od właściciela, ale posiadacza dysponującego już prawem posiadania na podstawie określonego stosunku prawnego.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Jolanta Sokołowska, Sędzia NSA Andrzej Jagiełło (sprawozdawca), Sędzia NSA (del.) Teresa Porczyńska, Protokolant Natalia Narejko, po rozpoznaniu w dniu 11 kwietnia 2018 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej P. S.A. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 18 grudnia 2015 r. sygn. akt I SA/Wr 1680/15 w sprawie ze skargi P. S.A. z siedzibą w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Wałbrzychu z dnia 24 czerwca 2015 r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2012 r. oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

1.1 Wyrokiem z dnia 18 grudnia 2015 r., sygn. akt I SA/Wr 1680/15, Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu oddalił skargę P. S.A. w W. (dalej także: "P", "Spółka") na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Wałbrzychu z dnia 21 czerwca 2015 r. w przedmiocie podatku od nieruchomości.

1.2 Przedstawiając stan sprawy Sąd pierwszej instancji wskazał, że decyzją z dnia 25 marca 2015 r. Wójt Gminy C. określił Spółce zobowiązanie w podatku od nieruchomości za 2012 r. w wysokości 120.149 zł od: gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej o powierzchni: 1.935 m² w okresie od stycznia do marca oraz 3.765 m² - w pozostałym okresie roku, gruntów pozostałych (w tym pozostałych po zlikwidowanej linii kolejowej) o powierzchni: 470.689 m² w okresie od stycznia do marca oraz 468.859 m² - w pozostałym okresie, powierzchni budynków mieszkalnych (258 m²) oraz od wartości budowli. Jako podstawę decyzji organ wskazał odpowiednie przepisy ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 849, ze zm.) - dalej: "u.p.o.l." W odwołaniu od tej decyzji Spółka podniosła, że nieprawidłowo objęto opodatkowaniem grunt oddany do korzystania na rzecz L. Spółka Akcyjna (dalej także: "L S.A.") na podstawie umowy [...] z dnia 27 września 2001 r. oraz działkę nr 243 na której zlokalizowane jest stanowisko archeologiczne. Spółka wskazała, że grunty te zostały przekazane w drodze odpłatnej umowy na podstawie art. 17 ust. 6 ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" (t.j. Dz. U z 2014 r., poz. 1160) - dalej: "ustawa o komercjalizacji". To właśnie L S.A. jest w związku z tym podatnikiem podatku od nieruchomości od tych gruntów. Po rozpoznaniu odwołania Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Wałbrzychu utrzymało w mocy decyzje organu pierwszej instancji.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00