Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 26 kwietnia 2018 r., sygn. II FSK 1151/16

Interpretacje podatkowe; Podatek dochodowy od osób fizycznych

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Małgorzata Wolf- Kalamala, Sędzia NSA Jan Grzęda, Sędzia WSA (del.) Mirosław Surma (sprawozdawca), Protokolant Anna Rembowska, po rozpoznaniu w dniu 26 kwietnia 2018 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy działającego z upoważnienia Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 27 stycznia 2016 r. sygn. akt I SA/Gd 1858/15 w sprawie ze skargi M. L. na interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy działającego z upoważnienia Ministra Finansów z dnia 27 sierpnia 2015 r. nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Szefa Krajowej Administracji Skarbowej na rzecz M. L. kwotę 180 (słownie: sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

1. Wyrok Sądu pierwszej instancji i przedstawiony przez ten Sąd tok postępowania przed organami podatkowymi.

1.1. Wyrokiem z 27 stycznia 2016 r. sygn. akt I SA/Gd 1858/15 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku, na podstawie art. 146 § 1 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (j. t. Dz.U.2012.1647), zwanej dalej "p.p.s.a.", po rozpoznaniu skargi M. L. uchylił interpretację indywidualną Ministra Finansów z 27 sierpnia 2015 r. nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych.

1.2. Sąd pierwszej instancji podał, że M. L. wystąpił o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych uczestnictwa w programie motywacyjnym. W uzasadnieniu wnioskodawca wskazał, że jest osobą fizyczną będącą polskim rezydentem podatkowym zatrudnionym na podstawie umowy o pracę przez polską spółkę z o.o. - dalej "spółka", która jest częścią międzynarodowej grupy kapitałowej - dalej jako "grupa". Jedynym udziałowcem spółki, posiadającym 100% udziałów w jej kapitale zakładowym, jest podmiot amerykański - dalej jako "DC". Wnioskodawca podał, że grupa wdrożyła długoterminowy program motywacyjny - dalej "program", którego celem jest m.in. powiązanie wynagrodzenia kluczowych pracowników z interesami udziałowców grupy, powiązanie łącznej wartości wynagrodzeń w grupie z kulturą promującą wyższą wydajność, umożliwienie pracownikom osiągania korzyści ze wzrostu wartości rynkowej grupy oraz wsparcie celu w postaci pozyskiwania i utrzymywania osób o różnych talentach poprzez udostępnienie im potencjału otrzymywania ponadprzeciętnego wynagrodzenia. Wybrani pracownicy spółki, w tym wnioskodawca, zostali objęci oraz będą obejmowani w przyszłości programem zyskując status jego uczestników. Podstawowym założeniem programu jest gratyfikacja uczestników, w tym wnioskodawcy, która polega na przyznaniu im opcji na akcje "DC" - dalej "opcje". W chwili otrzymania opcji wnioskodawca nie jest obowiązany do zapłaty jakiegokolwiek wynagrodzenia na rzecz jakiegokolwiek podmiotu. Opcje w takiej formie, w jakiej wynikają z programu, dostępne są wyłącznie dla jego uczestników, którzy spełniają warunki określone przez grupę. Inne występujące na rynku opcje na akcje "DC" nie będą oferowane na takich samych (identycznych) warunkach, jak w przypadku uczestników programu. Opcje uprawniają wnioskodawcę do zakupu akcji "DC" - dalej "akcje", po określonej cenie i w określonym czasie. Do czasu realizacji opcji, tj. do czasu nabycia akcji, wnioskodawca nie posiada w rzeczywistości akcji (ani nimi nie dysponuje), lecz jedynie uzyskuje prawo do nabycia akcji w przyszłości po określonej na dzień otrzymania opcji cenie, tj. tzw. grant price. Wnioskodawca podał, że otrzymane opcje są niezbywalne, bowiem nie można przenieść prawa do uczestnictwa w programie ani opcji na rzecz podmiotów trzecich. Przystąpienie do programu nie daje wnioskodawcy żadnych natychmiastowych korzyści ani też gwarancji uzyskania ich w przyszłości (z uwagi na niepewność co do przyszłego rynkowego kursu akcji). Tym samym, nie jest możliwe ustalenie wartości rynkowej przyznanych wnioskodawcy opcji, m.in. z uwagi na to, że otrzymywane opcje są niezbywalne, w momencie otrzymania opcji nie ma pewności, czy będą one mogły zostać zrealizowane (możliwość realizacji opcji zależy bowiem od przyszłej i nieznanej wartości rynkowej akcji) oraz w momencie otrzymania opcji nie ma pewności, po jakiej cenie zostaną zrealizowane opcje (wartość ta zależy od przyszłej i nieznanej wartości akcji).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00