Wyrok NSA z dnia 20 marca 2018 r., sygn. II FSK 814/16
Podatek dochodowy od osób prawnych
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Bogdan Lubiński, Sędzia NSA Andrzej Jagiełło (sprawozdawca), Sędzia NSA (del.) Anna Maria Świderska, Protokolant Bernadetta Pręgowska, po rozpoznaniu w dniu 20 marca 2018 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach działającego z upoważnienia Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 17 grudnia 2015 r. sygn. akt I SA/Rz 1121/15 w sprawie ze skargi A. S.A. z siedzibą w R. na interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach działającego z upoważnienia Ministra Finansów z dnia 25 sierpnia 2015 r. nr IBPB-1-3/4510-83/15/IZ w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
UZASADNENIE 1.1 Wyrokiem z dnia 17 grudnia 2015 r., sygn. akt I SA/Rz 1121/15, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie, po rozpoznaniu skargi A. S.A. w R. (skarżąca, Spółka), uchylił interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 25 sierpnia 2015 r. w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych. 1.2 Przedstawiając stan sprawy Sąd pierwszej instancji wskazał, że we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Spółka podała, że oferuje swoim kontrahentom różnorodne rozwiązania informatyczne. Dostarcza własne oprogramowanie komputerowe, a także oprogramowanie innych producentów dostosowując je do potrzeb klientów. Oprogramowanie obce stanowi element składowy produktów i wraz z oprogramowaniem skarżącej stanowią nierozerwalną całość. Rozwiązania obce często stanowią oprogramowanie narzędziowe, bez którego nie jest możliwe prawidłowe działanie produktów. W ramach swojej działalności gospodarczej na podstawie umów licencyjnych zamierza nabywać licencje na oprogramowanie komputerowe, czyli prawo do używania programu komputerowego na różnych polach eksploatacji określonych w umowie licencyjnej, od przedsiębiorstwa z siedzibą w Irlandii, z którym Polska ma zawartą umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania. Model transakcji z dostawcą, a następnie z odbiorcą ostatecznym, może mieć następującą postać. "Application Specific License". Model licencjonowania, w którym zakupione oprogramowanie firmy trzeciej (producenta) jest jednym z odrębnych komponentów autorskiego rozwiązania skarżącej, a prawo do jego użytkowania przez odbiorcę ostatecznego ujęte jest w licencji na oprogramowanie skarżącej. Licencja na zakupione od producenta oprogramowanie wystawiona jest na skarżącą. "Embedded License" model licencjonowania, w którym zakupione oprogramowanie firmy trzeciej (producenta) stanowi integralną część rozwiązania skarżącej i z punktu widzenia klienta końcowego nie jest postrzegane jako osobny komponent nabytego rozwiązania skarżącej. Z uwagi na powyższe, ograniczenia wszelkie uaktualnienia oraz support ma odniesienie tylko w stosunku do aplikacji posiadanej przez skarżącą. Na tle przedstawionego stanu faktycznego Spółka sformułowała następujące pytanie: czy płatności przekazywane przez skarżącą właścicielowi (producentowi) programu komputerowego - licencjodawcy, z siedzibą w Irlandii, podlegają w Polsce podatkowi zryczałtowanemu od należności licencyjnych (podatek u źródła).