Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok NSA z dnia 8 lutego 2018 r., sygn. I FSK 394/16

Podmiot niebędący klubem sportowym, ale świadczący usługi związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, może korzystać ze zwolnienia podatkowego.

Gazeta Prawna nr 30/2018

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Hieronim Sęk, Sędzia NSA Arkadiusz Cudak (sprawozdawca), Sędzia del. WSA Bożena Dziełak, Protokolant Anna Błażejczyk, po rozpoznaniu w dniu 8 lutego 2018 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów (obecnie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej) od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 29 października 2015 r. sygn. akt I SA/Kr 1448/15 w sprawie ze skargi Centrum [...] w K. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 13 maja 2015 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Szefa Krajowej Administracji Skarbowej na rzecz Centrum [...] w K. kwotę 257 (słownie: dwieście pięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z 29 października 2015 r., sygn. akt I SA/Kr 1448/15, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, działając na podstawie art. 146 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j.: Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, ze zm.), dalej: p.p.s.a., uwzględnił skargę Centrum [...] w K. (dalej: Centrum, wnioskodawca lub skarżący) na interpretację indywidualną Ministra Finansów (dalej: organ) z 13 maja 2015 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług i uchylił zaskarżoną interpretację.

1. Przebieg postępowania przed organami podatkowymi

Wnioskodawca zwrócił się do organu o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, wskazując we wniosku, że jest gminną instytucją kultury i sportu, której organizatorem jest Gmina K. (dalej: Gmina). Zgodnie z art. 14 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j.: Dz. U. z 2001 r., Nr 13, poz. 123, ze zm.) instytucja kultury z chwilą wpisu do rejestru uzyskuje osobowość prawną i prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową (art. 27 cytowanej ustawy). Statutowym celem działalności Centrum jest upowszechnianie, rozwijanie i zaspokajanie potrzeb społeczeństwa w zakresie kultury, edukacji, sportu, kultury fizycznej, turystyki i rekreacji, a także prowadzenie działalności informacyjnej w tych dziedzinach oraz promocja pozytywnego wizerunku Gminy. W tym zakresie do podstawowych zadań Centrum należy m. in. organizowanie imprez artystycznych, sportowych, rekreacyjnych i turystycznych, popularyzacja kultury, kultury fizycznej, sportu, zdrowego stylu życia oraz dziedzictwa narodowego i przyrodniczego, finansowanie i nadzór sekcji sportowych i klubów sportowych, działających w ramach struktury organizacyjnej Centrum, organizacja oraz nadzór nad sekcjami sportowymi osób niepełnoprawnych, wspieranie inicjatyw sportowych w szkołach działających na terenie Gminy, organizowanie rywalizacji sportowej dla szkół. Centrum realizuje te cele m. in. poprzez: organizowanie i współorganizowanie zajęć, zawodów oraz imprez kulturalnych, sportowych, rekreacyjnych, turystycznych i rozrywkowych, prezentowanie osiągnięć kulturalnych i sukcesów sportowych Centrum, organizowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych dla dzieci i młodzieży oraz współdziałanie w rozwoju kultury fizycznej ze stowarzyszeniami kultury fizycznej oraz udzielanie im pomocy w realizacji zadań. Wnioskodawca zarejestrowany jest jako podatnik VAT czynny, rozliczający się proporcją, albowiem oprócz usług opodatkowanych świadczy także usługi zwolnione z podatku VAT. Centrum nie nastawia się na osiąganie zysku, a ewentualny dochód uzyskany z działalności służy wyłącznie realizacji jego celów statutowych. Statutowe zadania Centrum realizowane są zatem poprzez oferowanie społeczności lokalnej bogatej oferty sportowo-rekreacyjnej, w której zawarte jest m. in. świadczenie usług ściśle związanych ze sportem i wychowaniem fizycznym dla dzieci i młodzieży, poprzez organizowanie i prowadzenie zajęć i turniejów, a także koordynacji i organizacji współzawodnictwa dzieci i młodzieży z Powiatu K. w zakresie wielu dyscyplin sportowych. Wymienione powyżej usługi świadczone są odpłatnie w tym znaczeniu, że zapewniany jest zwrot kosztów organizacji zleconych (np. przez Powiat K.) usług sportowych, z zastrzeżeniem, że minimalny zysk (który ewentualnie mógłby powstać) przeznaczony jest na cele działalności statutowej Centrum.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00