Wyrok NSA z dnia 19 grudnia 2017 r., sygn. II OSK 905/17
Przepis art. 24 ust. 6 ustawy szkodowej, jako regulacja wyjątkowa, musi być interpretowany ściśle. Stąd też organizacja ekologiczna uzyskuje z urzędu uprawnienia strony postępowania jedynie w postępowaniu wszczętym na skutek zgłoszenia, o którym stanowi art. 24 ust. 1 ustawy szkodowej i toczącym się na podstawie art. 15 ust. 1 pkt 2 ustawy szkodowej.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Zdzisław Kostka Sędziowie sędzia NSA Jerzy Stelmasiak (spr.) sędzia del. WSA Marek Leszczyński po rozpoznaniu w dniu 19 grudnia 2017 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 listopada 2016 r. sygn. akt IV SA/Wa 1831/16 w sprawie ze skargi Stowarzyszenia A. w I. na postanowienie Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia [...] maja 2016 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia niedopuszczalności odwołania oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 24 listopada 2016 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po rozpoznaniu skargi Stowarzyszenia A. (dalej jako "Stowarzyszenie") uchylił postanowienie Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z [...] maja 2016 r. w przedmiocie stwierdzenia niedopuszczalności odwołania.
W uzasadnieniu wyroku Sąd I instancji wskazał, że zaskarżonym postanowieniem organ odwoławczy stwierdził niedopuszczalność odwołania Stowarzyszenia od decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku z [...] stycznia 2016 r. o uzgodnieniu warunków przeprowadzenia działań naprawczych w korycie rzeki Śliny. Jako podstawę rozstrzygnięcia wskazano art. 134 § 1 k.p.a.
W uzasadnieniu zaskarżonego postanowienia organ odwoławczy wyjaśnił, że pismem z 24 października 2013 r. Stowarzyszenie zgłosiło wystąpienie szkody w środowisku w związku z prowadzeniem prac budowlanych w korycie rzeki Śliny. Postanowieniem z 31 grudnia 2013 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku wszczął postępowanie w sprawie wydania decyzji na podstawie art. 15 ustawy z 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie (Dz.U. z 2014 r., poz. 1789 ze zm. - dalej jako "ustawa szkodowa"), w związku z wystąpieniem szkody w środowisku w wodach i gatunkach chronionych i ich siedliskach w korycie rzeki Ślina. Jako podstawę wszczęcia postępowania organ I instancji powołał art. 24 ust. 5 ustawy szkodowej.