Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 13 czerwca 2017 r., sygn. I OSK 1550/16

Prawidłowe, a tym samym precyzyjne określone ograniczenie sposobu korzystania z nieruchomości wyznaczane jest przez wskazanie przebiegu inwestycji, zakres ograniczenia tylko w zakresie niezbędnym do wykonania danej inwestycji oraz w zgodzie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Marek Stojanowski Sędziowie sędzia NSA Olga Żurawska- Matusiak (spr.) sędzia NSA Jolanta Rajewska po rozpoznaniu w dniu 13 czerwca 2017 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 marca 2016 r., sygn. akt IV SA/Wa 3444/15 w sprawie ze skargi [...] na decyzję Wojewody [...] z dnia [...] września 2015 r. nr [...] w przedmiocie ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości 1. uchyla zaskarżony wyrok i oddala skargę; 2. odstępuje od zasądzenia zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego w całości. 2

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 14 marca 2016 r., sygn. akt IV SA/Wa 3444/15 w sprawie ze skargi [...] (dalej skarżący) na decyzję Wojewody [...] z [...] września 2015 r., nr [...] w przedmiocie ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości, uchylił zaskarżoną decyzję i utrzymaną nią w mocy decyzję Starosty [...] z [...] sierpnia 2015 r., nr [...] oraz zasądził od Wojewody [...] na rzecz skarżącego [...] kwotę 457 złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

W wyroku tym Sąd powołał się na następujące ustalenia faktyczne i prawne sprawy.

Starosta [...] decyzją z [...] sierpnia 2015 r. orzekł o ograniczeniu sposobu korzystania z nieruchomości położonej w D. w gminie C., oznaczonej jako działki ew. nr 102 o pow. 8,82 ha, nr 104 o pow. 4,44 ha, nr 313 o pow. 0,82 ha oraz nr 314 o pow. 0,33 ha poprzez zezwolenie [...], zwanej dalej "Inwestor", na założenie i przeprowadzenie nad nieruchomością przewodów i urządzeń służących do przesyłu energii elektrycznej w ramach realizacji inwestycji pn: "Budowa dwutorowej linii 400 kV O. - O. M. z czasową pracą jednego toru na napięciu 220 kV w relacji O.-O.". Powyższe ograniczenie sposobu korzystania z nieruchomości dotyczyło zezwolenia na: przeciągnięcie nad działkami ew. nr 102, 104 i 313 przewodów napowietrznej dwutorowej linii elektroenergetycznej 400 kV O.-O. M., podwieszonych na słupach energetycznych, z których jeden wybudowany zostanie na części działki ew. nr 102 (na granicy z działką ew. nr 105), w granicach pasa technologicznego oraz na późniejsze funkcjonowanie dwutorowej napowietrznej linii elektroenergetycznej wraz z wszelkimi obiektami i urządzeniami niezbędnymi do jej eksploatacji; dostępie, wejściu, przechodzie, przejeździe niezbędnym sprzętem osób upoważnionych przez Inwestora w celu wykonania czynności związanych z budową, eksploatacją, konserwacją, remontem, modernizacją, przebudową, usuwaniem awarii linii, w tym dokonywaniem wymiany niezbędnych jej elementów; wykonanie przebudów istniejących na nieruchomości napowietrznych linii: elektroenergetycznych, wysokiego napięcia, średniego napięcia, niskiego napięcia oraz linii telekomunikacyjnych, zbliżonych lub krzyżowanych z linią 400 kV, w szczególności wykonaniu przebudowy istniejącej na działkach ew. nr 102, 104 i 313 napowietrznej linii elektroenergetycznej SN; ustanowieniu ograniczeń i zakazów wynikających z istnienia pasa technologicznego linii na działkach ew. nr 102, 104, 313 i 314 o szerokości 70 m (tj. po 35 m w każdą stronę od osi linii), w tym polegających na zakazie wznoszenia w pasie technologicznym budynków mieszkalnych, budowli, zakazie utrzymywania w pasie technologicznym drzew, krzewów i roślinności przekraczającej 3 m wysokości, a także korzystaniu z nieruchomości obciążonej w sposób zgodny z aktualnie obowiązującymi przepisami dotyczącymi linii elektroenergetycznych, ochrony zdrowia i życia ludzkiego oraz ochrony środowiska; wycince istniejących na działce ew. nr 102 drzew i krzewów w zakresie niezbędnym do wybudowania linii oraz jej eksploatacji, na obszarze wskazanym na mapie stanowiącej załącznik do decyzji; ustalenie, że wielkość zajętej powierzchni pod pas technologiczny na działce ewidencyjnej: nr 104 wynosi 0,8442 ha i została przedstawiona na zał. nr 1 do decyzji; nr 313 wynosi 0,7239 ha i została przedstawiona na zał. nr 2 do decyzji; nr 102 wynosi 0,3414 ha i została przedstawiona na zał. nr 3 do decyzji; nr 314 wynosi 0,0173 ha i została przedstawiona na zał. nr 4 do decyzji. Organ I instancji wskazał, że przebieg linii energetycznej na przedmiotowych działkach jest zgodny z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego dla fragmentu przebiegu dwutorowej linii elektroenergetycznej NN 400 kV O.-O. M. na terenie Gminy C. (uchwała Rady Gminy C. z 18 marca 2015 r. nr [...]; Dz. Urz. Woj. M. z 2015 r., poz. [...], zwana dalej "Planem").

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00