Wyrok NSA z dnia 9 maja 2017 r., sygn. II OSK 582/17
Ochrona zdrowia
Dnia 9 maja 2017 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Barbara Adamiak (spr.) Sędziowie: sędzia NSA Maria Czapska - Górnikiewicz sędzia del. WSA Arkadiusz Windak po rozpoznaniu w dniu 9 maja 2017 roku na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Powiatowego Zakładu Opieki Zdrowotnej w S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 grudnia 2016 r., sygn. akt VII SA/Wa 2109/16 w sprawie ze skargi Powiatowego Zakładu Opieki Zdrowotnej w S. na decyzję Rzecznika Praw Pacjenta z dnia [...] lipca 2016 r., znak: [...] w przedmiocie naruszenia zbiorowych praw pacjentów oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 6 grudnia 2016 r., sygn. akt VII SA/Wa 2109/16 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę Powiatowego Zakładu Opieki Zdrowotnej w S. na decyzję Rzecznika Praw Pacjenta z [...] lipca 2016 r., znak: [...] w przedmiocie naruszenia zbiorowych praw pacjentów.
Powyższy wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym.
W związku z pozyskanymi informacjami uprawdopodobniającymi naruszenie w zakładzie leczniczym w S. zbiorowych praw pacjentów, przekazanymi do biura Rzecznika Praw Pacjenta za pomocą ogólnopolskiej infolinii, postanowieniem z dnia 28 lipca 2015 r., znak: [...] organ wszczął z urzędu postępowanie w sprawie stosowania praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjenta. Praktyki te miały polegać na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w pomieszczeniach Szpitalnego Oddziału Ratunkowego w S., w których zamontowany jest monitoring oraz na niestosowaniu parawanów, zasłaniających pacjentów podczas udzielania im świadczeń medycznych. W związku z powyższym Rzecznik Praw Pacjenta wystąpił do zakładu leczniczego w S. o udzielenie informacji dotyczących ww. kwestii. W odpowiedzi skarżący wyjaśnił, że "kamery monitoringu znajdują się w pomieszczeniach: sala resuscytacyjno - zabiegowa (1 szt.), korytarze - poczekalnie (5 szt.), obszar segregacji medycznej przyjęć - punkt pielęgniarski (2 szt.), obszar obserwacji pacjenta (3 szt.), korytarz przy pokojach badań (1 szt.). Badanie lekarskie oraz wszelkie inne czynności mogące godzić w intymność pacjenta, np. cewnikowanie, pobieranie krwi wykonywane są w zamykanych boksach konsultacyjnych. W tym obszarze nie ma kamer monitoringu. Pacjenci przebywający w sali obserwacyjnej są odgrodzeni parawanami, co uniemożliwia zapis wizerunku. Dostęp do nagrań z monitoringu posiada Administrator Systemów Informatycznych Kierownik Działu ds. Informatyki." Ponadto skarżący wskazał, że "monitoring (...) składa się z 12 kamer i został założony tylko na Szpitalnym Oddziale Ratunkowym. (...) Celem podjętej obserwacji kamer jest zapewnienie bezpieczeństwa pacjentów oraz pracowników podmiotu leczniczego, a także prawidłowości udzielania świadczeń zdrowotnych." Po zbadaniu przekazanych przez skarżącego materiałów, jako przykład niewłaściwego postępowania skarżącego Rzecznik Praw Pacjenta wskazał nagrania z kamer nr 4 i 5, obejmujących swoim zasięgiem obszar izby przyjęć. Na nagraniach widać, jak udzielane są świadczenia zdrowotne przez trzy różne osoby z personelu medycznego, które nawet nie podjęły próby zasłonięcia parawanu. Nadto widać, jak dwóm, świadomym pacjentom jednocześnie udzielane są świadczenia zdrowotne w tym samym pomieszczeniu bez odgrodzenia ich od siebie parawanami. W ocenie Rzecznika Praw Pacjentów doszło zatem do praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów (prawa do intymności i godności w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych). W decyzji z [...] lipca 2016 r. Rzecznik Praw Pacjenta uznał praktyki stosowane przez Powiatowy Zakład Opieki Zdrowotnej w S. za naruszające zbiorowe prawa pacjentów i nakazał ich zaniechanie. Ponadto zobowiązał skarżącego do podjęcia działań niezbędnych do usunięcia skutków naruszenia oraz do złożenia informacji o stopniu realizacji działań niezbędnych do zaniechania stosowania rzeczonych praktyk, a także działań niezbędnych do usunięcia ww. skutków w terminie trzydziestu dni od otrzymania decyzji.