Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 11 stycznia 2017 r., sygn. II OSK 964/15

Podkreślić należy, iż legalna definicja zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego opiera się na przykładowym wskazaniu sytuacji, które uznaje się za zmianę sposobu użytkowania obiektu budowlanego. Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego, w składzie orzekającym, zmianą sposobu użytkowania obiektu budowlanego (jego części) jest podjęcie w nim takiej działalności, do której mają zastosowanie inne normy z zakresu bezpieczeństwa pożarowego, powodziowego, pracy, zdrowotne, higieniczno-sanitarne, ochrony środowiska bądź dotyczące wielkości lub układu obciążeń, aniżeli normy, które znajdowały zastosowanie do dotychczasowego sposobu użytkowania.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Anna Łuczaj (spr.) Sędziowie NSA Zdzisław Kostka del. WSA Paweł Groński Protokolant starszy sekretarz sądowy Agnieszka Kuberska-Pellegrino po rozpoznaniu w dniu 11 stycznia 2017 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej A. N. i Z. N. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 listopada 2014 r. sygn. akt VII SA/Wa 504/14 w sprawie ze skargi A. N. i Z. N. na decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w [...] z dnia [...] stycznia 2014 r. nr [...] w przedmiocie nakazu przywrócenia poprzedniego sposobu użytkowania oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 19 listopada 2014 r., sygn. akt VII SA/Wa 504/14 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę A. N. i Z. N. na decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] stycznia 2014 r. nr [...] w przedmiocie nakazu przywrócenia poprzedniego sposobu użytkowania.

W uzasadnieniu wyroku Sąd podał, że Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego dla [...] decyzją z dnia [...] listopada 2013 r., na podstawie art. 71a ust. 4 i art. 83 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r.- Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 267), dalej k.p.a., nakazał A. N. i Z. N. - współwłaścicielom budynku mieszkalnego jednorodzinnego przy ul. [...] 40 w W. - przywrócenie poprzedniego sposobu użytkowania, tj. funkcji mieszkalnej budynku mieszkalnego jednorodzinnego przy ul. [...] 40 w W., użytkowanego na cele wychowania przedszkolnego, bez wymaganego prawem zgłoszenia właściwemu organowi. Organ wskazał, że w dniu 26 lutego 2013 r. do PINB dla [...] wpłynęło pismo I. P. i W. P. z prośbą o sprawdzenie zgodności z obowiązującymi przepisami prawa budowlanego sposobu użytkowania budynku przy ul. [...] 40 w W., informujące jednocześnie o dokonanej zmianie użytkowania "na przedszkole, żłobek, sezonowo sklepy, kawiarnie i inne od 2008 r." W piśmie podnoszono, że taka działalność jest uciążliwa dla właścicieli sąsiednich nieruchomości. W dniu 13 marca 2013 r. inspektorzy PINB przeprowadzili oględziny, podczas których stwierdzono, że na terenie nieruchomości przy ul. [...] 40 w W., usytuowany jest wolnostojący podpiwniczony, dwukondygnacyjny budynek mieszkalny. Na parterze prowadzona jest działalność określona jako "Niepubliczny Punkt Przedszkolny", a piętro budynku użytkowane jest na cele indywidualnych konsultacji z rodzicami i dziećmi uczęszczającymi do punktu przedszkolnego. Według oświadczenia E. N. - pełnomocnika właścicieli obiektu, w punkcie przebywa do 25 dzieci i został on utworzony w 2011 r. E. N., prowadząca punkt przedszkolny w tym budynku, przedłożyła decyzję Zarządu Dzielnicy [...] z dnia [...] września 2012 r. nr [...] o warunkach zabudowy na zmianę sposobu użytkowania części parteru (pow. 111 m2) budynku mieszkalnego jednorodzinnego przy ul. [...] 40 w W. na przedszkole niepubliczne, opinię Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej z dnia [...] września 2010 r. dotyczącą zabezpieczenia pomieszczeń punktu przedszkolnego w zakresie ochrony p.poż. (parter budynku), opinię sanitarną Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego [...] z dnia [...] lutego 2011 r. opiniującą pozytywnie pod względem sanitarno-higienicznym Niepubliczny Punkt Przedszkolny dla 25 dzieci w wieku 3 - 5 lat. Z przedłożonej inwentaryzacji pomieszczeń parteru (części graficznej) "zmiana sposobu użytkowania parteru budynku mieszkalnego na cele przedszkola niepublicznego" opatrzonej pieczęciami rzeczoznawców d/s BHP i d/s Sanitarno-higienicznych z dnia 11 lipca 2012 r. wynikało, że powierzchnia netto parteru wynosi 152,27 m2 i są to: 3 sale edukacyjne dla dzieci w ilości 30 (łącznie), pokój biurowy, 3 szatnie, 3 pomieszczenia WC, zaplecze gastronomiczne: kuchnia, zmywalnia, obieralnia warzyw oraz komunikacja. Organ podniósł, że zgodnie z art. 71 ust. 1 pkt 2 ustawy - Prawo budowlane "przez zmianę sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części rozumie się

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00