Wyrok NSA z dnia 3 marca 2017 r., sygn. I OSK 2339/16
Konstytucyjna zasada pomocniczości nakłada na państwo obowiązek wspierania jedynie tych osób ubogich, które nie są w stanie samodzielnie zaspokoić swoich potrzeb i nie otrzymują należnego im wsparcia od osób należących do kręgu zobowiązanych wobec nich do alimentacji.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Jaśkowska Sędziowie NSA Jolanta Sikorska del. WSA Marian Wolanin (spr.) po rozpoznaniu w dniu 3 marca 2017 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 12 maja 2016 r., sygn. akt II SA/Lu 87/16 w sprawie ze skargi M. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie z dnia [...] grudnia 2015 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 12 maja 2016 r., sygn. akt II SA/Lu 87/16, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie, po rozpatrzeniu skargi M.K., uchylił decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie z dnia [...] grudnia 2015 r., Nr [...], w przedmiocie ustalenia prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego.
W uzasadnieniu wyroku wskazano, że M. K. wystąpiła do Prezydenta Miasta P. o ustalenie prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego na okres świadczeniowy od dnia 1 października 2015 r. do dnia 30 września 2016 r. Na podstawie § 5 ust. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 lipca 2010 r. w sprawie sposobu i trybu postępowania, sposobu ustalania dochodu oraz wzorów wniosku, zaświadczeń i oświadczeń o ustalenie prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego (Dz.U. Nr 123, poz. 836 ze zm.), organ wezwał wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku o dokumenty dotyczące dochodu uzyskiwanego przez męża jej matki C. V., w terminie 14 dni od doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania. Wnioskodawczyni nie uzupełniła wniosku, dlatego decyzją z dnia [...] listopada 2015 r., znak: [...], na podstawie § 5 ust. 3 powołanego rozporządzenia z dnia 7 lipca 2010 r., Prezydent Miasta P. orzekł o pozostawieniu przedmiotowego wniosku bez rozpatrzenia. W wyniku rozpatrzenia odwołania M. K., decyzją z dnia [...] grudnia 2015 r., znak: [...], Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Lublinie utrzymało w mocy decyzję organu pierwszej instancji stwierdzając, że do wniosku o ustalenie prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego należy dołączyć m. in. zaświadczenia lub oświadczenia o dochodzie każdego członka rodziny wnioskodawcy. Członkiem zaś rodziny wnioskodawcy, w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz.U. z 2015 r. poz. 859 ze zm.), jest również małżonek rodzica wnioskodawcy. W ocenie organu odwoławczego, złożone przez stronę w toku postępowania przed organem pierwszej instancji wyjaśnienia o braku informacji o miejscu pobytu i zamieszkania C. V., nie wpływają na prawidłowość decyzji wydanej przez ten organ, skoro małżonek rodzica wnioskodawcy jest członkiem jego rodziny, niezależnie od tego, czy faktycznie z nim mieszka bądź prowadzi z nim wspólne gospodarstwo domowe. O przynależności tej osoby do rodziny wnioskodawcy - zdaniem organu - decydują względy formalne, tj. fakt pozostawania jej i rodzica wnioskodawcy w związku małżeńskim.