Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 14 listopada 2017 r., sygn. I GSK 2340/15

Za susz tytoniowy należy przyjąć każdą część tytoniu niepołączoną z żywą rośliną, niezależnie od tego czy susz tytoniowy będzie wyrobem tytoniowym w przyszłości, to jest po odpowiednim przetworzeniu, czy też nigdy wyrobem tytoniowym się nie stanie.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Piotr Pietrasz Sędzia NSA Henryk Wach Sędzia del. WSA Dorota Dąbek (spr.) Protokolant asystent sędziego Dorota Onyśk po rozpoznaniu w dniu 14 listopada 2017 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Celnej w Przemyślu od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 10 września 2015 r., sygn. akt I SA/Rz 645/15 w sprawie ze skarg P. T. sp. z o.o. w D. na decyzje Dyrektora Izby Celnej w Przemyślu z dnia (...) kwietnia 2015 r., nr (...), nr (...) w przedmiocie podatku akcyzowego 1. uchyla zaskarżony wyrok w całości i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Rzeszowie 2. zasądza od P.T. sp. z o.o. w D. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie 5980 (pięć tysięcy dziewięćset osiemdziesiąt) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 10 września 2015r., sygn. akt I SA/Rz 645/15, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie (zwany dalej także: Sąd lub Sąd I instancji) uchylił decyzje Dyrektora Izby Celnej w Przemyślu z dnia (...) kwietnia 2015r. nr (...) i nr (...) oraz poprzedzające je decyzje Naczelnika Urzędu Celnego w R. z dnia (...) grudnia 2014r. nr (...) i nr (...) określające P. T. sp. z o.o. w D. (zwanej dalej także: Spółka lub Skarżąca) zobowiązanie w podatku akcyzowym za marzec 2013r. w kwocie 69.670 zł oraz za kwiecień 2013r. w kwocie 325.940 zł.

Powyższy wyrok Sądu I instancji zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych:

Decyzjami z dnia (...) grudnia 2014r., nr (...), Naczelnik Urzędu Celnego w R. określił Spółce zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym za marzec i kwiecień 2013r., działając na podstawie art. 207, art. 13 § 1 pkt 1, art. 21 § 1 pkt 1 i § 3, art. 63 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012r. poz. 749 z późn. zm., zwanej dalej O.p.), art. 1 ust. 1, art. 2 ust. 1 pkt 1, art. 9b ust. 1 pkt 2 i ust. 4, art. 11a pkt 2, art. 13 ust. 1, art. 14 ust. 1 i ust. 4 pkt 1, art. 99a ust. 1, ust. 2, ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009r. nr 3, poz. 11 z późn. zm., zwanej dalej u.p.a.). W uzasadnieniu decyzji organ wyjaśnił, że liście tytoniu nieprzetworzonego sprzedawane przez Spółkę nie były papierosami, tytoniem do palenia, a także cygarami bądź cygaretkami, ale sprzedawany towar mógł być wykorzystywany do wytworzenia wyrobów tytoniowych i w związku z tym wyczerpuje znamiona definicji suszu tytoniowego. Organ powołał się na art. 99a ust. 1 u.p.a., zgodnie z którym za susz tytoniowy uznaje się suchy tytoń niebędący jeszcze wyrobem tytoniowym. Wobec braku w przepisach prawa podatkowego, jak również w innych aktach prawnych, definicji pojęcia "suchy tytoń" i norm w zakresie stopnia wilgotności tytoniu, od którego uzależnione byłoby uznanie tytoniu za "suchy", co w pełni uzasadnia celowość odstąpienia od ścisłej wykładni językowej co do sposobu ustalenia znaczenia przepisu art. 99a ust. 1 u.p.a., na rzecz wykładni funkcjonalnej (celowościowej). Organ I instancji wskazał, że według Słownika języka polskiego, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1994r. - "suchy" oznacza "pozbawiony wilgoci, wody, płynu". Zmiana art. 99a u.p.a., dokonana ustawą z dnia 8 listopada 2013r. o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. z 2013r., poz. 1645), wprowadzająca nowe brzmienie tego przepisu, obowiązujące od dnia 1 stycznia 2014r., doprecyzowała znaczenie pojęcia susz tytoniowy. Spółka dokonywała sprzedaży suszu tytoniowego, nieoznaczonego znakami akcyzy, podmiotom innym niż skład podatkowy lub pośredniczący podmiot tytoniowy, a zatem dokonywała czynności powodującej powstanie u niej obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00