Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 25 maja 2017 r., sygn. I GSK 960/15

Inne

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zofia Borowicz Sędzia NSA Henryk Wach Sędzia del. NSA Stanisław Śliwa (spr.) Protokolant asystent sędziego Monika Tutak-Rutkowska po rozpoznaniu w dniu 25 maja 2017 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej K. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 25 listopada 2014 r., sygn. akt I SA/Op 574/13 w sprawie ze skargi K. K., A. P. na decyzje Dyrektora Izby Celnej w Opolu z dnia [...] maja 2013 r., nr [...], [...] czerwca 2013 r., nr [...] w przedmiocie odpowiedzialności solidarnej za zaległości podatkowe w podatku akcyzowym oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny (WSA) w Opolu wyrokiem z dnia 25 listopada 2014 r., sygn. akt I SA/Op 574/13 oddalił skargi K. K. i A. P. na decyzje Dyrektora Izby Celnej (DIC) w O. z dnia [...] maja 2013r., nr [...] oraz z dnia [...] czerwca 2013 r. nr [...] w przedmiocie orzeczenia o odpowiedzialności podatkowej byłych wspólników

i określenia zobowiązania w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego pojazdów.

Podane rozstrzygnięcia zapadły w oparciu o następujące okoliczności.

A. S.C. K. K. P. A. dokonała w dniu 13.08. 2008 r. w Niemczech zakupu pojazdu [...] o nr [...] jako samochodu ciężarowego w efekcie wprowadzenia w nim zmian w wyposażeniu przez sprzedawcę (dealera) przed jego sprzedaniem. Sprzedawca wymontował mianowicie z tyłu pojazdu siedzenia z pasami bezpieczeństwa, uzyskując przez to dostęp do 2 (zamiast do 7) miejsc siedzących oraz zamontował kratę za I rzędem siedzeń i po bokach przy bocznych szybach, co zostało potwierdzone ekspertyzą do wydania homologacji. Niemiecki Wydział Komunikacji dokonał rejestracji tego samochodu jako samochodu ciężarowego o 2 miejscach siedzących, przy czym w polu 22 (części I) dowodu rejestracyjnego pojazdu umieszczono uwagę odnoszącą się do pola SI (ilość miejsc siedzących łącznie z miejscem kierowcy) "do wyboru:5" oraz zapis "siedzenia, pasy bezpieczeństwa z tylu zdemontowane, kratka oddzielająca tył auta od siedzeń, boczne szyby z kratami, pojazd klasy NIBB(VAN)". Po przemieszczeniu samochodu do kraju, co nastąpiło w dniu jego zakupu, poddano go w dniu 20.08.2008 r. badaniu technicznemu w N. W jego świetle, jest to samochód ciężarowy podrodzaj VAN, z 2 miejscami siedzącymi, ładowności 600 kg, z silnikiem diesla o pojemności 2179 cm3, rok produkcji 2008. W dniu 30.01.2009 r. Spółka sprzedała ten samochód kolejnemu nabywcy, który w dniu 4.02.2009 r. dokonał pierwszej rejestracji samochodu w kraju. Nadto organ ustalił, że powyższy samochód wyprodukowany był jako samochód osobowo-terenowy (SUV), całkowicie oszklony z dostępnymi 7 miejscami siedzącymi, wyposażonymi w pasy bezpieczeństwa, w tym 2 miejsca to składana kanapa chowana pod podłogą stanowiąca III rząd siedzeń, wyposażony w różne systemy bezpieczeństwa oraz urządzenia zapewniające komfort podróżowania. Ponadto samochód został wyposażony w elementy chromowane.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00