Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 13 czerwca 2017 r., sygn. I GSK 1676/15

Podatek akcyzowy

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Barbara Stukan-Pytlowany Sędzia NSA Piotr Pietrasz (spr.) Sędzia del. WSA Barbara Mleczko-Jabłońska Protokolant Patrycja Czubała po rozpoznaniu w dniu 13 czerwca 2017 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej I. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 20 kwietnia 2015 r., sygn. akt III SA/Gl 322/15 w sprawie ze skargi I. K. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Katowicach z dnia [...] grudnia 2011 r., nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od I. K. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach 900 (dziewięćset) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach (dalej: Sąd I instancji lub Sąd) wyrokiem z dnia 20 kwietnia 2015 r., sygn. akt III SA/Gl 322/15 oddalił skargę I. K.na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia [...] grudnia 2011 r., nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego.

Sąd orzekał w następującym stanie faktycznym i prawnym:

I. K. prowadząca działalność gospodarczą pod firmą "N.(dalej: Strona lub Skarżąca) złożyła do Naczelnika Urzędu Celnego w K. (dalej: NUC lub organ pierwszej instancji) wniosek o stwierdzenie nadpłaty w podatku akcyzowym z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia oleju smarowego o kodzie CN 2710 19 81. NUC decyzją określił Stronie zobowiązanie w podatku akcyzowym w wysokości 8.851 zł. W odwołaniu od decyzji Skarżąca zarzuciła organowi pierwszej instancji naruszenie art. 1 ust. 1 i 2, art. 3 Dyrektywy Horyzontalnej oraz art. 1 i art. 2 ust. 4 Dyrektywy Energetycznej poprzez ich błędną interpretację prowadzącą do przyjęcia, że przepisy ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257, z późn. zm.; dalej: u.p.a.) nie są sprzeczne z przepisami unijnymi.

Ponieważ przedmiotem nabycia były oleje silnikowe objęte kodem CN 2910 19 81 stwierdzono, że w związku z treścią Dyrektywy Energetycznej od dnia 1 maja 2004 r. podatek zapłacony od olejów smarowych nieprzeznaczonych na cele opałowe i napędowe został zapłacony nienależnie. Bowiem wobec pierwszeństwa prawa wspólnotowego nad prawem krajowym opodatkowanie podatkiem akcyzowym olejów smarowych bez względu na ich przeznaczenie było niezgodne z Dyrektywą Energetyczną (art. 2 ust. 4b).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00