Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 6 czerwca 2017 r., sygn. II GSK 5746/16

Finanse publiczne

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Zbigniew Czarnik Sędzia NSA Cezary Pryca (spr.) Sędzia del. WSA Stefan Kowalczyk po rozpoznaniu w dniu 6 czerwca 2017 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej [A.] Sp. z o.o. w L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 6 lipca 2016 r. sygn. akt I SA/Lu 51/16 w sprawie ze skargi [A.] Sp. z o.o. w L. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie z dnia [...] listopada 2015 r. nr [...] w przedmiocie zwrotu dotacji oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 6 lipca 2016 r., sygn. akt I SA/Lu 51/16 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie oddalił skargę [A.] Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w L. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie z dnia [...] listopada 2015 r. nr [...] w przedmiocie zwrotu dotacji.

Z uzasadnienia wyroku wynika, że Sąd I instancji za podstawę rozstrzygnięcia przyjął następujące ustalenia.

Z akt sprawy wynika, że [A.] Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w L. (dalej: spółka, skarżąca) w 2011 r. była organem prowadzącym dla następujących sześciu szkół w L.: (1) [B.], (2) [C.], (3) [D.], (4) [E.], (5) [F.], (6) [G.].

Na prowadzenie tych szkół Prezydent Miasta przekazywał w 2011 r. z budżetu Miasta comiesięcznie dotacje. Łącznie w 2011 r. przekazano spółce dotacje w wysokości 2.327.567 zł. Źródłem finansowania szkół było równocześnie czesne uiszczane przez uczniów. Środki finansowe pochodzące z dotacji, przelewane na rachunki wskazane we wnioskach dotacyjnych, gromadzone na subkontach szkół, następnie były przekazywane na rachunek bankowy spółki i z kolei przelewane na inny jeszcze rachunek (bieżący). Jak wyjaśniła spółka wydatki były dokonywane z konta spółki, a następnie refundowane z odpowiedniego typu subkont. W 2011 r., niezależnie od prowadzenia wskazanych wyżej sześciu szkół, spółka prowadziła inną jeszcze działalność szkoleniową w formie kursów z wolnego naboru, kursów na zlecenie oraz szkoleń jednodniowych. Kursy te prowadzone były w pracowniach dotowanych szkół przy ul. [...] w L. Z uwagi, że rachunki wskazane powyżej zasilane były z innych jeszcze źródeł niż dotacje oraz dokonywano z nich transferów na rachunki prywatne, a w przedstawianych przez spółkę wyciągach z rachunków bankowych niektóre pozycje zostały wykreślone, w sposób uniemożliwiający ich odczytanie, przekazywanie dotacji na jeden wspólny rachunek bankowy spółki w ocenie organów prowadzących postępowanie - spowodowało brak przejrzystości w rozliczeniach wydatków szkół, znacznie utrudniło ocenę prawidłowości rozliczenia dotacji i stanowiło naruszenie przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (w brzmieniu mającym zastosowanie w sprawie t.j. Dz.U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.; obecnie z 2015 r. poz. 2156 ze zm.; dalej: u.s.o.), oraz zasad wynikających z treści uchwały Nr 1231/XLVI/2010 Rady Miasta L. z dnia 4 listopada 2010 r. w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości wykorzystania dotacji dla publicznych i niepublicznych przedszkoli, szkół, placówek oraz poradni psychologiczno-pedagogicznych na terenie miasta L. prowadzonych przez osoby prawne lub fizyczne inne niż jednostka samorządu terytorialnego (Dz. Urz. Woj. Lubelskiego Nr 153, poz. 2698).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00