Wyrok NSA z dnia 20 kwietnia 2017 r., sygn. II GSK 2426/15
Środki unijne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Janusz Drachal Sędzia NSA Cezary Pryca Sędzia del. WSA Robert Hałabis (spr.) Protokolant Małgorzata Ciach po rozpoznaniu w dniu 20 kwietnia 2017 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Gminy [A.] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 maja 2015 r. sygn. akt V SA/Wa 2934/14 w sprawie ze skargi Gminy [A.] na decyzję Zarządu Województwa Mazowieckiego z dnia [...] sierpnia 2014 r. nr [...] w przedmiocie zwrotu dofinansowania ze środków z budżetu Unii Europejskiej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Gminy [A.] na rzecz Zarządu Województwa Mazowieckiego 7200 (siedem tysięcy dwieście) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
W dniu 15 października 2010 r. pomiędzy Województwem Mazowieckim, reprezentowanym przez Zarząd Województwa Mazowieckiego (dalej jako "organ"), a Gminą [A] (dalej jako Skarżąca), została zwarta umowa o dofinansowanie projektu współfinansowanego przez Fundusz Rozwoju Regionalnego pt. "Uporządkowanie gospodarki wodnościekowej w aglomeracji [A]".
Zgodnie z treścią zawartej umowy Gmina [A] otrzymała dotację w wysokości 8.930.912,47 zł, stanowiącą nie więcej niż 83,03% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu. Decyzją z dnia [...] kwietnia 2013 r. Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych zobowiązała Gminę do zwrotu kwoty 742.461,49 zł wraz z odsetkami. Gmina złożyła odwołanie od tej decyzji wnosząc o jej uchylenie w całości. Zarzuciła wadliwą ocenę stanu faktycznego towarzyszącego realizacji projektu, nieuwzględnienie w ocenie osiągniętego celu projektu, dowolną interpretację przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (j.t. Dz. U. z 2013 r. poz. 907 z późn. zm. - dalej jako "p.z.p.") oraz nieuwzględnienie w ocenie, że żadne z zarzucanych Gminie naruszeń prawa zamówień publicznych nie spowodowały szkody w budżecie ogólnym Unii Europejskiej.