Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 7 września 2017 r., sygn. I GSK 1298/15

Badając oświadczenia, organ podatkowy musi więc rozważać, jaki jest skutek konkretnego braku formalnego i dyskwalifikować tylko te oświadczenia, których braki skutkują niemożliwością identyfikacji nabywcy lub transakcji.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zofia Borowicz Sędzia NSA Dariusz Dudra (spr.) Sędzia del. NSA Piotr Piszczek Protokolant Anna Wojtowicz-Hess po rozpoznaniu w dniu 7 września 2017 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej L. Z. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 5 marca 2015 r. sygn. akt III SA/Gl 1945/13 w sprawie ze skargi L. Z. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Katowicach z dnia [...] września 2013 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. uchyla zaskarżony wyrok; 2. uchyla zaskarżoną decyzję; 3. zasądza od Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach na rzecz L. Z. kwotę 11.325 (jedenaście tysięcy trzysta dwadzieścia pięć) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

I

Wyrokiem z 5 marca 2015 r. (sygn. akt III SA/Gl 1945/13) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach (dalej: WSA), działając na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.; zw. dalej "p.p.s.a."), oddalił skargę L. Z. (dalej: skarżąca) na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Katowicach (dalej: Dyrektor IC) z [...] września 2013 r. (nr [...]) w przedmiocie określenia zobowiązania podatkowego za październik 2007 r.

WSA orzekał w następującym stanie sprawy.

Skarżąca złożyła do Naczelnika Urzędu Celnego w Częstochowie (dalej: Naczelnik UC) zestawienie 373 oświadczeń, dotyczące dokonanej przez nią w październiku 2007 r. sprzedaży oleju opałowego z przeznaczeniem do celów grzewczych lub do ich dalszej odsprzedaży z przeznaczeniem na cele opałowe.

Postanowieniem z [...] stycznia 2012 r. Naczelnik UC wszczął postępowanie w sprawie określenia zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym za październik 2007 r. W toku postępowania ustalił, że skarżąca we wspomnianym okresie dokonała 373 transakcji sprzedaży olej opałowego. Wszystkie te transakcje poddano weryfikacji m.in. przez uzyskanie pisemnych zeznań w sprawie faktur zakupu oleju opałowego od nabywców wykazanych w oświadczeniach, analizę danych personalnych z wykorzystaniem Wojewódzkiego Zbioru Meldunkowego oraz Systemu Rejestracji Centralnej Krajowej Ewidencji Podatników, konfrontacje danych adresowych z oświadczeń z ewidencjami prowadzonymi przez urzędy gminy i urzędy wojewódzkie, czynności sprawdzające u kontrahentów strony wykonujących działalność gospodarczą, przesłuchanie osób wskazanych w oświadczeniach jako nabywcy oleju opałowego. W związku z licznymi nieprawidłowościami we wspomnianych oświadczeniach Naczelnik UC wezwał osoby, których dane widniały na oświadczeniach do złożenia wyjaśnień w kwestii zakupu oleju opałowego od skarżącej, a także przesłuchał w charakterze świadków niektóre osoby kupujące olej opałowy. Skarżąca złożyła wnioski o konfrontację zeznań niektórych świadków z zatrudnionymi przez nią kierowcami w celu wyjaśnienia nieprawidłowości odnośnie do oświadczeń zakwestionowanych przez składających zeznania. Jednak Naczelnik UC odmówił przeprowadzenia wnioskowanych dowodów, wskazując że przesłuchiwani świadkowie składali spójne i konsekwentne zeznania, które nie nasuwają wątpliwości co do ich wiarygodności. Naczelnik UC włączył też do akt materiał dowodowy zgromadzony w postępowaniu karnym skarbowym w postaci zeznań kierowców zatrudnionych w firmie skarżącej, dotyczących zasad i sposobu sprzedaży oleju opałowego, w szczególności okoliczności uzyskiwania oświadczeń o jego przeznaczeniu i weryfikacji danych w nich zawartych. Na podstawie tych dowodów Naczelnik UC ustalił, że w październiku 2007 r. skarżąca sprzedała 886 284 litry oleju opałowego, przy czym przy sprzedaży 221 846 litrów doszło do uchybień w zakresie realizacji obowiązków ciążących na sprzedawcy, wynikających z § 4 ust. 1, ust. 2 i ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825, ze zm.; dalej: rozporządzenie MF). W konsekwencji decyzją z 17 października 2012 r. Naczelnik UC określił skarżącej zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym za październik 2007 r. w wysokości 392 224 zł.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00