Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 21 lutego 2017 r., sygn. II GSK 3116/15

Inne

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Stanisław Gronowski Sędzia NSA Gabriela Jyż Sędzia del. WSA Dorota Dąbek (spr.) Protokolant Magdalena Sagan po rozpoznaniu w dniu 21 lutego 2017 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 8 czerwca 2015 r. sygn. akt VI SA/Wa 498/15 w sprawie ze skargi A. M. na decyzję Komisji Nadzoru Audytowego z dnia [...] grudnia 2014 r. nr [...] w przedmiocie odmowy dokonania ponownego wpisu do rejestru biegłych rewidentów 1) oddala skargę kasacyjną; 2) zasądza od A. M. na rzecz Komisji Nadzoru Audytowego kwotę 120 (sto dwadzieścia) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 8 czerwca 2015r., sygn. akt VI SA/Wa 498/15 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę A. M. na decyzję Komisji Nadzoru Audytowego (zwanej dalej "KNA") z dnia [...] grudnia 2014r. nr [...] w przedmiocie odmowy wpisu do rejestru biegłych rewidentów.

Powyższy wyrok Sądu I instancji zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych:

Krajowa Rada Biegłych Rewidentów (zwana dalej "KRBR") decyzją z dnia [...] maja 2007r. nr [...] skreśliła A. M. z rejestru biegłych rewidentów na jego własny wniosek.

A. M. pismem z dnia 2 lipca 2014r. wniósł o ponowny wpis do rejestru biegłych rewidentów.

KRBR w dniu [...] października 2014r. podjęła uchwałę nr [...] o odmowie dokonania ponownego wpisu, gdyż wnioskodawca nie wykazał, że spełnia wszystkie warunki wymagane przez art. 11 ust. 3 ustawy z dnia 7 maja 2009r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym (Dz. U. nr 77, poz. 649 ze zm., zwana dalej "u.b.rew." lub "ustawą z 2009r.") a w szczególności, że złożył ponownie egzamin, o którym mowa w art. 5 ust. 2 pkt 6.

Po rozpoznaniu odwołania A. M., Komisja Nadzoru Audytowego decyzją z dnia [...] grudnia 2014r. nr [...] utrzymała w mocy powyżej opisaną uchwałę Krajowej Rady Biegłych Rewidentów z dnia [...] października 2014r., działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 oraz art. 140 w zw. z art. 107 § 1 i 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013r. poz. 267 ze zm., zwany dalej k.p.a.) w zw. z art. 12 i art. 64 ust. 1 pkt 6 w zw. z art. 11 ust. 3 w zw. z art. 5 ust. 2 u.b.rew. W uzasadnieniu wydanej decyzji KNA wskazała, że A. M. z rejestru biegłych rewidentów został skreślony na swój wniosek decyzją z dnia [...] maja 2007r., tj. pod rządami ustawy z dnia 13 października 1994r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie (zwanej dalej "ustawą z 1994r."), natomiast wniosek o ponowny wpis do w/w rejestru złożył w dniu 2 lipca 2014r., czyli w czasie obowiązywania przepisów ustawy o biegłych rewidentach z 2009r. i to właśnie ta ustawa ma zastosowanie w niniejszej sprawie. Organ stwierdził, że tylko łączne spełnienie wymienionych w tej ustawie przesłanek umożliwia skuteczne ubieganie się o wpis do rejestru biegłych rewidentów. Wobec zaś niespełnienia przez A. M. przesłanek wskazanych w art. 5 ust. 2 pkt 1-7 w zw. z art. 11 ust. 3 u.b.rew., brak było możliwości wpisania go do rejestru biegłych rewidentów.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00