Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 19 stycznia 2017 r., sygn. II GSK 4455/16

Ugruntował się pogląd, że aktem prawa miejscowego jest akt zawierający normy o charakterze generalnym i zarazem abstrakcyjnym, skierowany do podmiotów zewnętrznych wobec powiatu, mający szeroki krąg adresatów (którzy mogą być jednak w jakiś sposób określeni) oraz wydany został na podstawie i w granicach upoważnienia ustawowego.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Zabłocka Sędzia NSA Andrzej Skoczylas (spr.) Sędzia del. WSA Pamela Kuraś-Dębecka Protokolant Paulina Marchewka po rozpoznaniu w dniu 19 stycznia 2017 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Zarządu Powiatu M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 20 kwietnia 2016 r., sygn. akt I SA/Gl 154/16 w sprawie ze skargi "C." Sp. z o.o. w G. na uchwałę Zarządu Powiatu M. z dnia [...] lutego 2014 r., nr [...] w przedmiocie ustalenia wysokości miesięcznej dotacji na jednego słuchacza w szkołach niepublicznych 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od Zarządu Powiatu M. na rzecz "C." Sp. z o.o. w G. 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z dnia 20 kwietnia 2016 r., sygn. akt I SA/Gl 154/16, po rozpoznaniu skargi "C." Sp. z o.o. w Gr. na uchwałę Zarządu Powiatu M. z dnia [...] lutego 2014 r. w przedmiocie spraw budżetowych jednostek samorządu terytorialnego, stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały w całości.

Sąd I instancji orzekał w następującym stanie faktycznym:

Zarząd Powiatu M. uchwałą z dnia [...] lutego 2014 r. ustalił na rok kalendarzowy wysokość miesięcznych stawek dotacji na jednego słuchacza przyznawanej z budżetu Powiatu M. dla szkół niepublicznych.

Skargę na powyższą uchwałę wniosła "C." Sp. z o.o., domagając się stwierdzenia jej nieważności w całości, z uwagi na naruszenie interesu prawnego skarżącej ze względu na to, iż spółka "jest organem prowadzącym szkoły niepubliczne". W skardze podniesiono, że Zarząd Powiatu M. naruszył art. 90 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572 ze zm., dalej jako: u.o.s.o.) poprzez nieuwzględnienie wszystkich wydatków bieżących szkół, będących podstawą do obliczenia stawki dotacji oświatowej dla szkół prowadzonych przez skarżącą. Zarząd Powiatu w swoich obliczeniach wziął pod uwagę jedynie 9 paragrafów klasyfikacji budżetowej, które dotyczą głównie wydatków związanych z wynagrodzeniem pracowników. Natomiast prawidłowo obliczona stawka dotacji, będąca podstawą obliczeń, powinna zawierać wszystkie zaplanowane wydatki bieżące szkoły. W sytuacji, gdy szkoła wchodzi w skład Zespołu Szkół [...] w Ł., ponosi także pozostałe wydatki związane z funkcjonowaniem zespołu. Zdaniem spółki, w rozpoznawanej sprawie przy obliczaniu miesięcznej stawki dotacji dla prowadzonych przez nią szkół, nie uwzględniono wszystkich wydatków bieżących szkoły publicznej. Za nieprawidłowe uznano "zawężanie pojęcia wydatków bieżących i uwzględnianie w nich tylko wybranych wydatków ponoszonych przez szkoły publiczne wchodzące w skład Zespołu Szkół w Ł. Zgodnie ze sprawozdaniem z działalności Regionalnych Izb Obrachunkowych i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2013 r., za wydatki bieżące szkoły publicznej uznano "zgodnie z przepisem art. 236 ustawy o finansach publicznych, wszystkie wydatki niebędące wydatkami majątkowymi, sklasyfikowane w paragrafach, o których stanowi załącznik Nr 4 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, związane z funkcjonowaniem szkół i przedszkoli, ujęte zarówno w ich planach finansowych, jak i w planach innych jednostek, z których były finansowane (w tym np. obsługa administracyjno-ekonomiczna, doskonalenie zawodowe nauczycieli, wydatki na prowadzenie stołówek)".

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00