Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 14 marca 2017 r., sygn. I GSK 326/15

Naruszenie prawa przez niewłaściwe zastosowanie to błąd subsumcji, czyli wadliwe uznanie, że ustalony w sprawie stan faktyczny odpowiada hipotezie określonej normy prawnej.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Hanna Kamińska Sędzia NSA Maria Myślińska (spr.) Sędzia del. WSA Dorota Dąbek Protokolant Kacper Tybuszewski po rozpoznaniu w dniu 14 marca 2017 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej J. Z. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 listopada 2014 r. sygn. akt V SA/Wa 604/14 w sprawie ze skargi J. Z. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w W. z dnia [...] grudnia 2013 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 6 listopada 2014 r., sygn. akt V SA/Wa 604/14 oddalił skargę J. Z. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą [...] na decyzję Dyrektora Izby Celnej w W. z dnia 19 grudnia 2013 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego.

Sąd orzekał w następującym stanie faktycznym sprawy:

[...] - dalej: skarżący - zakupił w Niemczech pojazd marki Volkswagen Touareg. Pojazd ten był zarejestrowany jako samochód osobowy. Według informacji producenta w chwili zakończenia produkcji pojazd był samochodem osobowym. Skarżący na terytorium Niemiec dokonał przebudowy pojazdu. Polegała ona na: demontażu tylnej kanapy, "separacji za siedzeniem kierowcy i przednim siedzeniem pasażera", przez co "mocowania pasów niezdatne (stało się) do użytku". Ograniczono liczbę przewożonych osób do dwóch (kierowca i pasażer). Dodatkowo dokonano również zmian, polegających na wypłaszczeniu podłogi części towarowej, zaspawaniu miejsc mocowań tylnych foteli i pasów bezpieczeństwa oraz zablokowaniu tylnej pary drzwi. Przebudowa spowodowała zmianę kategoryzacji pojazdu w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym z samochodu osobowego na pojazd ciężarowy z nadwoziem zamkniętym. Odnotowano ją w chwili rejestracji czasowej pojazdu na terenie Niemiec w celu wywozu z kraju członkowskiego w dniu 23 kwietnia 2010 r. W dowodzie rejestracyjnym pojazd został opisany jako "samochód ciężarowy, zamknięta skrzynia". W dniu 26 kwietnia 2010 r. pojazd przeszedł na terytorium Polski pierwsze badania techniczne. Uprawniony diagnosta określił pojazd jako "samochód ciężarowy" o nadwoziu typu van z 2 miejscami siedzącymi. Skarżący w dniu 27 maja 2010 r., sprzedał pojazd [...] . Nabywca dokonał pierwszej rejestracji samochodu na terenie kraju w dniu 28 maja 2010 r. W dniu 7 czerwca 2010 r. przeprowadzono dodatkowe badanie techniczne zakończone wydaniem zaświadczenia [...]. Zgodnie z nim w pojeździe zamontowano kompletną kanapę dla dwóch osób, zamontowano podłokietniki blokujące piąte miejsce, zamontowano przegrodę oddzielającą przestrzeń pasażerską od ładunkowej. Powrotna przebudowa spowodowała zwiększenie liczby miejsc siedzących do czterech (piąte miejsce zastąpił podłokietnik). Kategoria pojazdu w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym nie uległa zmianie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00