Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 14 marca 2017 r., sygn. I GSK 324/15

W orzecznictwie sądowoadministracyjnym utrwalony jest pogląd, według którego dla klasyfikacji pojazdów i nadawania im poszczególnych kodów CN nie mają wiążącego charakteru dowody wymagane przez przepisy o ruchu drogowym, takie jak: opinia diagnosty, wpis w dowodzie rejestracyjnym czy wyciąg ze świadectwa homologacji, a jedynie klasyfikacja dokonywana w oparciu o CN, co oznacza, że wbrew poglądowi wyrażonemu w skardze kasacyjnej, organ podatkowy nie naruszył także art. 191 o.p.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Hanna Kamińska Sędzia NSA Maria Myślińska Sędzia del. WSA Dorota Dąbek (spr.) Protokolant Kacper Tybuszewski po rozpoznaniu w dniu 14 marca 2017 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej M. P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 28 listopada 2014 r. sygn. akt V SA/Wa 1381/14 w sprawie ze skargi M. P. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Warszawie z dnia [...] marca 2014 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 28 listopada 2014r., sygn. akt V SA/Wa 1381/14 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę [...] (zwanej dalej także jako Skarżąca) na decyzję Dyrektora Izby Celnej w W. z dnia 31 marca 2014r. nr [...] w przedmiocie określenia zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym.

Powyższy wyrok Sądu I instancji zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych:

Decyzją nr [...] z dnia 12 listopada 2013r. Naczelnik Urzędu Celnego w Pruszkowie określił [...] zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym w kwocie [...] zł, z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego marki Land Rover Range Rover Sport o numerze nadwozia: [...]

Po rozpoznaniu odwołania [...] , Dyrektor Izby Celnej w W. decyzją z dnia 31 marca 2014r. nr [...] uchylił w całości decyzję organu I instancji i określił zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym w kwocie [...] zł z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego marki Land Rover Range Rover Sport uznając, że sporny pojazd został przemieszczony na terytorium kraju znacznie wcześniej niż we wskazanym przez Skarżącą i przyjętym przez organ I instancji dniu 28 stycznia 2011r. Zdaniem organu do nabycia wewnątrzwspólnotowego spornego samochodu doszło w dniu 18 stycznia 2011r., a więc o 10 dni wcześniej niż twierdziła Skarżąca. Ogólny wygląd i ogół cech pojazdu marki Land Rover Range Rover Sport w dniu jego przemieszczenia na terytorium kraju wskazywały, że był to pojazd zasadniczo przeznaczony do przewozu osób, a nie pojazd przeznaczony do przewozu towarów. Był on więc pojazdem klasyfikowanym do pozycji HS 8703, a zatem samochodem osobowym w rozumieniu art. 100 ust. 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011r., Nr 108, poz. 626 ze zm.; cyt. dalej jako u.p.a.). Z informacji przekazanej przez [...] z dnia 5 czerwca 2013r. i z dnia 9 stycznia 2014r. wynika, że w dniu zakończenia procesu produkcji sprowadzony pojazd był samochodem osobowym. Pojazd ten został sprzedany na rynku niemieckim w dniu 14 stycznia 2010r. i tego samego dnia został zarejestrowany w państwie członkowskim jako samochód osobowy terenowy kategorii homologacyjnej M1G (nr europejskiej homologacji typu [...]). Skarżąca przemieściła sporny pojazd na terytorium kraju w dniu 18 stycznia 2011r., a w dniu 4 lutego 2011r. pojazd został poddany w Polsce badaniom technicznym, zakończonym wydaniem zaświadczenia nr [...], w którym oznaczono w/w pojazd jako samochód ciężarowy w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym z 2-miejscowym nadwoziem typu hatchback (AB, tj. pojazd kategorii homologacyjnej M1), z przegrodą. Tego dnia dokonano również pierwszej rejestracji pojazdu na terytorium kraju jako samochodu ciężarowego w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym z 2-miejscowym nadwoziem hatchback. Organ podkreślił, że najpóźniej w dniu 28 lutego 2011r. Skarżąca powrotnie przemieściła pojazd Land Rover Range Rover Sport na terytorium Niemiec, gdzie dokonano jego przerejestrowania, uzyskując znajdujące się w aktach sprawy wtórne niemieckie dokumenty rejestracyjne z dnia 28 lutego 2011r., które posłużyły do rejestracji samochodu w Polsce w dniu 4 lutego 2011 r. Zgodnie z wtórnymi niemieckimi dokumentami rejestracyjnymi, pojazd Land Rover Range Rover Sport był oznaczony w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym jako samochód terenowy van kategorii homologacyjnej N1G. Posiadał 2 miejsca siedzące (pole "S.1" Teil I). Brak możliwości montowania innych siedzeń (pole "22" Teil I). W tych dokumentach rejestracyjnych pozostawiono numer homologacji typu [...], a więc pojazdu kategorii homologacyjnej M1G - samochodu osobowego, zgodnie z którą został wyprodukowany i pierwotnie zarejestrowany w Niemczech.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00